Asi nejsnáze skutečnou disketu převedete na ADF soubor nebo ADF soubor na disketu nástrojem s názvem ADFer. Stáhnete jej z Aminetu, rozbalíte a jednoduše spustíte. ADFer neobsahuje žádný instalátor ani vás nenutí nikam nic kopírovat. Jednom dvojkliknete na ikonu a ADFer běží. Ve výchozím stavu nabízí zápis a čtení na interní disketovou mechaniku DF0, ale pokud máte mechanik více, lze vybrat i jinou.
ADFer je evolucí ADFBlitzeru, který po 20 letech přepsal a výrazně vylepšil Rob Cranley. ADFBlitzer je sice stále na Aminetu k dispozici, ale nemá cenu jej používat, oproti ADFeru vám nic navíc nenabídne.
GoADF!
GoADF je oproti předchozímu programu o dost větší kalibr. Lze jej používat ve více než 10 jazycích (český překlad spáchal Předseda) a oproti ostatním programům tohoto typu toho nabízí výrazně více. GoADF umí:
- pracovat s ADF a DMS obrazy disket (zápis i čtení z jakékoli mechaniky)
- namountovat ADF i DMS obraz na virtuální disk AD0 až AD3
- náhled ADF souboru s možností kopírování jen určitého obsahu
- prozkoumat bloky obrazu
- zjistit data vytvoření disku, poslední změny a další jednoduchou statistiku obrazu
- konvertovat ADF soubory na ADZ nebo HFE
- vytvořit nové prázdné ADF soubory v DD i HD velikosti
Pro připojení ADF obrazu postupujte následovně:
- vyberte adresář s ADF soubory
- vyberte konkrétní obraz, který chcete použít
- potvrďte jej
- buď jej připojte jako virtuální obraz,
- nebo jej zapište na disk
- Odejděte do Workbenche, kde na vás už čeká připojený obraz diskety.
Oba výše uvedené příklady jsou fajn, ale nehodí se, když nemáte v amize pevný disk nebo když chcete disketu převést na ADF nebo ADF obraz zapsat z shellu. Utilit na čtení/zápis ADF souborů je více, já si oblíbil Devcopy a Diskman. Utility stačí pro snadné používání nahrát do C: systémového disku nebo i diskety.
Devcopy
Výhodou Devcopy je malá velikost, při objemnosti 1596 bajtů se vejde kamkoli, Nic dalšího nevyžaduje. Další předností Devcopy je možnost zápisu i nedosových ADF obrazů. Bohužel Devcopy neumí z diskety ADF soubory vytvářet, umí je pouze zapisovat.
Příklady použití:
Code:
Devcopy NazevADFSouboru.adf Devcopy NazevADFSouboru.adf Unit 3
Diskman
Diskman umí ADF soubory ze skutečné diskety jak číst, tak na ni i zapisovat. A to včetně nedosových disket. Jeho malou nevýhodou je velikost něco pod 15 kB.
Příklady použití:
Code:
Diskman READ NazevADFSouboru.adf Diskman READ DH1:NazevADFSouboru.adf Diskman Write RAM:NazevSouboru.adf Diskman Write RAM:NazevSouboru.adf DF3:
Jak Devcopy, tak i Diskman se při zápisu neptají, zda v DF0: nebo jiné mechanice máte důležitá data, na disk ADF obraz ihned zapíšou, tak pozor, ať nepřijdete o důležitá data.
ADF obrazy a AmigaOS 3.2
AmigaOS 3.2 sice nativně neumí vytvářet ze skutečných disket ADF obrazy, ani ADF obrazy na skutečné diskety zapisovat (proto použijte jednu z výše popsaných možností), ale obsahuje příkaz DAControl (v C) a zařízení trackfile.device (v DEVS), díky kterým umí připojovat ADF soubory, odpojovat ADF soubory a dokonce i vytvářet nové prázdné ADF soubory. DAControl umí pracovat s obrazy v DD i HD.
Nejsnazším způsobem připojení ADF souboru do systému je jednoduše na něj dvojkliknout, nic víc.
Pokud to s připojením ADF obrazů přeženete, pro odebrání připojených obrazů amigu restartujte, nebo obrazy odpojte z shellu příkazem
Code:
DAControl Eject Unit ADX: (X je pořadové číslo virtuální mechaniky a začíná nulou) nebo DAControl Eject Unit X (X je taktéž pořadové číslo virtuální mechaniky a taktéž začíná nulou.
Další možností hromadného odebrání ADF souborů je utilita EjectADF, která označené obrazy odpojí příkazem z menu (nebo zkratkou RAmiga + tečka).
Vraťme se však v příkazu DAControl a podívejme se na některé jeho zajímavé parametry:
Code:
DAControl Info (zobrazí přehled připojených adf obrazů) DAControl Load NázevADFObrazu.adf (obraz bude připojený v režimu Read-Only) DAControl Load NázevADFObrazu.adf Device ADX: (připojení obrazu k virtuální mechanice s číslem X, opět pouze pro čtení) DAControl Load NázevADFObrazu.adf WRITEPROTECTED=NO (do obrazu bude možné zapisovat) DAControl Load NázevADFObrazu.adf Device ADX: WRITEPROTECTED=NO (připojení obrazu k virtuální mechanice s číslem X, nyní s možností zápisu) DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf (Vytvoření prázdného ADF souboru s názvem MojeDisketa) DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf Bootable (Vytvoření prázdného ADF souboru s názvem MojeDisketa, obraz bude bootovací) DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf Bootable DiskType=HD (Vytvoření prázdného bootovacího ADF souboru s kapacitou 1,75MB s názvem MojeDisketa) DAControl Change MojeDisketa.adf Unit 0 (změní připojený obraz v DF0: za obraz MojeDisketa.adf) DAControl Load MojeDisketa.adf Unit Any (připojí obraz na nejbližší volnou pozici) DAControl Load MojeDisketa.adf Unit Last (obraz na poslední pozici bude nahrazen obrazem MojeDisketa)
Další možnosti DAControl zjistíte v shellu zadáním příkazu Help DAControl
Zajímavé je, že DAControl a trackfile.device lze nahrát i do staršího systému (např. WB3.1) a tam pak ovládání z shellu funguje stejně.