V letošním roce jsem si pořídila Sam440ep-flex. Vlastně to byl jen takový nápad - pořídit si starší AmigyNG, tedy hlavně Sam440 a AmigaOne a zkusit, jak si stojí dnes.
Sam440ep-flex jsem koupila od kolegy na Morph.zone. Bohužel až po brexitu, takže mi vyměřili DPH i mastné clo. Prostě EU byrokrati. No, ale Sam dorazil rychle a v pořádku, v hezké case, ze které jsem ho hned vyndala a octl se tak nahý na testbedu.
Sam440ep-flex je z roku 2009, takže je sice starý, ale ve světě Amigy je to vlastně mladík. Je to zajímavá kombinace, protože má relativně slabé CPU bez Altivecu (moje verze je 733MHz, nejrychlejší byly 800MHz), ale na druhou stranu modernější design: CPU má integrovaný řadič paměti, řadič PCI pro šest zařízení a ethernet, 66MHz PCI sběrnice se SATA řadičem a grafickou kartou je oddělená od pomalejších 33MHz periferií (audio, USB, expanze) PCI bridgem. Jeho další výhoda je, že výrobce Sama, firma ACube Systems, stále dělá upgrady U-bootu. Poslední verze 1.3.1g z prosince 2020 umožňuje na Sam440ep používat moderní karty Radeon HD/RX, což dává Samovi výhodu před staršími AmigamiNG jako je Pegasos 2 či AmigaOne XE.
Jak si Sam440ep-flex s moderní kartou stojí proti AmigaOne či Pegasu bude v některém dalším článku. Zde se budu věnovat jen grafickým kartám pro Sama.
2. Trocha teorie
Situace s grafickými kartami u AmigaOS a MorphOS všeobecně není úplně ideální. Ale uživatelé AmigaOS jsou na tom přeci jen o dost lépe než uživatelé linuxu PPC či MorphOSu. Mohou použít modernější karty řady Southern Island a Polaris na počítačích AmigaOne X1000, X5000, A1222 a Sam460ex a teď i Sam440ep. Nevýhoda je, že tyto karty pak nemají podporu pro MorphOS ani linux PPC, takže si každý musí vybrat jakému systému dá přednost, a pro něj pak grafickou kartu optimalizovat. V tomto článku ale budeme testovat pouze karty pro AmigaOS.
Pro lepší pochopení kompatibility grafických karet s ovladači se podívejte na schéma grafických ovladačů AmigaOS 4.x. Toto schéma vzniklo na základě manuálů, read.me a wiki, takže prosím omluvte případné nepřesnosti.
2.1 Komponenty AmigaOS 4.1fe
Picasso96 - všichni znají z klasické Amigy, RTG ovladač;
graphics.library - upgradovaná verze, přebírá stále více funkcí půvedně poskytovaných P96. RTG, graphics primitives, sprity, text rendering, compositing, video overlay (pip);
Warp3D - 3D API známé už z klasické Amigy. AmigaOS 4.x obsahuje HW ovladače;
HW ovladače: pro karty Radeon s čipy R100, R200, Southern Island*, tedy Radeon 7000 až 9250 a HD 77xx – 79xx. Kromě těchto jsou ovladače i pro starší čipy Avenger, Napalm, Permedia2;
MiniGL – 3D API, částečná implementace OpenGL1.3.
*(Southern Island Warp3D není součástí AmigaOS4.1fe)
2.2 Komponenty Enhancer 2.0
HW ovladače: RadeonHD pro karty Radeon X1300-X1950 a HD 2xxx-7xxx, a RadeonRX pro karty Polaris - RX 460/470/480 a RX 540/550/560D/560/570/580;
Warp3D Nova - 3D API pro moderní grafické karty. Vykreslování se provádí pomocí programovatelných shaderů;
ogles2.library - OpenGL ES 2.0 – 2D+3D cross-platform API, částečná implementace OpenGL 2.+ široce používaná v handheld a méně výkonných zařízeních (iPhone, iPad, BlackBerry, Raspberry Pi, Samsung mobily...);
RadeonRX UVD: Unified Video Decoder, zatím pouze pro karty RX xxx.
2.3 Komponenty třetích stran
WaZp3D - softwarová analogie Warp3D, náhrada warp3D.library pro ty, co nemají kartu plně podporovanou HW ovladači. Velká výhoda je, že pokud máte kartu s HW ovladači, tj. třeba RadeonHD 2xxx-6xxx nebo Radeon RX, můžete využít i HW rendering. V některých případech, například na MorphOSu, má WaZp3D+HW rendering lepší výsledky než originál Warp3D;
SDL - cross-platform knihovna, poskytuje nízkoúrovňový přístup ke grafickému hardwaru (a také zvuku, klávesnici, myši, joysticku). Typy surface: display (P96), hardware (video memory), alpha-blend compositing (graphics.library) a OpenGL(MiniGL);
SDL2 – SDL verze2, pro 2D grafiku používá rendering: softwarový (vždy k dispozici), OpenGL (MiniGL), OpenGLES (ogles2.library), compositing (graphics.library);
MiniGL4GLES - alternativa MiniGL, náhrada minigl.library a mglut.library pro použití především s kartami Polaris. Lze použít i pro karty Southern Island, ale tyto mohou použít i originál MiniGL. Má stejné API jako MiniGL, ale je nad opengles2.library a Warp3D Nova, nikoli Warp3D;
GL4ES - OpenGL 2.x/1.5 to GL ES 2.0/1.1 translation library, podporuje méně výkonná zařízení jako Pandora, ODroid, OrangePI, CHIP, Raspberry PI, Android. Omezeně podporuje i OpenGL3.x.
2.4 Omezené použití
Ze schématu je také vidět, že ne každá karta může použít všechny API a knihovny, co máme v AmigaOS k dispozici. Přehled máte v následující tabulce:
Radeon 7000-9250 |
Radeon 9500-X1050 |
X1300-X1950 HD 2xxx-76xx |
HD 77xx - 79xx | RX 4xx RX 5xx |
|
Picasso96 | + | + | + | + | + |
graphics.library | + | + | + | + | + |
graphics.library compositing | + | - | + | + | + |
Warp3D | + | - | - | + | - |
WaZp3D | není třeba | SW rendering | HW rendering | není třeba | HW rendering |
MiniGL | + | s WaZp3D | s WaZp3D | + | s Wazp3D |
MiniGL4GLES | - | - | - | + | + |
Warp3D Nova | - | - | - | + | + |
ogles2.library | - | - | - | + | + |
GL4ES | - | - | - | + | + |
SDL | + | + | + | + | + |
SDL2 | + | + | + | + | + |
UVD | - | - | - | - | + |
Nejčastěji použitá karta v Sam440ep-flex je Radeon 9250 PCI. Ta je je ovšem z roku 2004 a bylo by dobré zjistit, je-li nějaká rychlejší. Ale jaké karty vlastně můžeme použít?
Aby to mělo smysl, musí mít karta HW ovladače a lépe i 3D ovladače. To nás omezuje na karty s čipy R100, R200, Southern Island a Polaris. Byť jsou karty HD 2xxx – 76xx levné a široce dostupné, netestovala jsem je, protože mají omezené použití. Využije je jen ten, komu stačí k životu compositing. Stejně tak netestuji karty Radeon 9500 - X1050 s čipem R3xx, protože jim většina ovladačů chybí. Ale pokud byste chtěli používat pouze SDL aplikace - tj. třeba E-UAE, tak karty s čipem R350 v nich excelují – pak použijte Radeon 9800 PRO.
Dobré informační zdroje parametrů karet jsou:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ocessing_units
Údaje je třeba brát jen orientačně, konkrétní výrobci karet pak často používají jiné (obvykle nižší) frekvence GPU a paměti.
3.1 Sběrnice PCI, AGP, PCIe
Sam440ep-flex má pro grafickou kartu konektor PCI 66MHz. Můžeme tedy použít karty PCI naprosto bez problémů. Karty se sběrnicí PCI ale mají pouze omezený výkon. V našem případě jsou papírově nejvýkonnější PCI karty Radeon 9100 nebo 9200.
Výkonnější jsou karty se sběrnicí AGP. Nejrychlejší karty pro nás použitelné jsou typy FireGL 8800 a Radeon 8500 s čipem R200 nebo Radeon 9000 PRO s čipem RV250. AGP karty lze připojit pomocí adaptéru AGP-to-PCI. Je třeba počítat s tím, že lze připojit pouze universal AGP kartu (3.3V) a karta bude fungovat v PCI režimu, což je přibližně rychlost AGP x1. Pokud má karta větší výkon než 25W a sama nemá externí napájení, musí být adaptér s napájením, protože sběrnice PCI poskytuje max. 25W a norma AGP povoluje až 48W. Adaptér například z Efiky je nevhodný. Já jsem použila adaptér AGP-to-PCI v1.1 for VooDoo (AP2PCI) z ebay.
Mimochodem, tento adaptér je pro univerzální použití: lze jej nastavit pro frekvenci PCI slotu 33/66/PCI-X66 MHz a napájení z motherboardu nebo externí. Externí napájení je přes molex konektor.
Moderní karty ovšem používají sběrnici PCIe a nejvýkonnější karty pro AmigaOS jsou Southern Island (HD 77+xx) a Polaris (RX). Pro AmigaOS je doporučován PCI-PCIe bridge s čipem PEX 8111 nebo 8112, protože je pro něj optimalizován HW ovladač. Na Sam440ep-flex ovšem tyto adaptéry (zatím) nefungují, a tak je potřeba použít transparentní PCI-PCIe bridge, v mém případě s čipem P17C9X.
Dále je opět třeba externí napájení – sběrnice PCIe může poskytovat až 75W - to jsem vyřešila pomocí PCIe x1 – PCIe x16 riser adaptéru (@geennaam, díky za nápad). Jde o riser používaný pro mining rigy a obě části se propojí USB 3.0 kabelem.
U PCIe karet je třeba počítat s tím, že PCI-PCIe bridge chip potřebuje nějaký čas na převod signálů, a na rozdíl od PCI a AGP sběrnic zde proto dochází k latenci a snížení průtoku dat. Je tedy otázka, jestli toto úzké hrdlo nepřeváží výhody rychlejších karet.
3.2 testované karty:
Karta | bus | čip | GPU MHz | Mem MHz | Mem bus | Mem MB | Bandwith GB/s | Použitelné v AmigaOS |
Radeon 9200 SE | PCI | RV280 | 198 | 133 | 64 | 128 | 2,1 | NE, ani Uboot |
Radeon 9250 | PCI | RV280 | 239 | 198 | 64 | 128 | 3,2 | ANO |
Club3D Radeon 9100 | AGP | R200 | 250 | 185 | 128 | 64 | 5,9 | ANO |
Radeon 9200 | AGP | RV280 | 250 | 200 | 128 | 128 | 6,4 | ANO |
Radeon 8500LE/9100 | AGP | R200 | 250 | 250 | 128 | 64 | 8,0 | NE, artefakty |
Radeon 9100 | AGP | R200 | 252 | 252 | 128 | 128 | 8,1 | NE, artefakty |
Radeon 9000 PRO | AGP | RV250 | 275 | 250 | 128 | 128 | 8,0 | ANO |
Radeon 8500 | AGP | R200 | 275 | 275 | 128 | 128 | 8,8 | NE, artefakty |
Fire GL 8800 | AGP | R200 | 275 | 300 | 128 | 128 | 9,6 | NE, artefakty |
HD 7750-1GD5 | PCIe | Cape Verde | 820 | 1150 | 128 | 1024 | 73,6 | ANO |
HD 7750-FMLII | PCIe | Cape Verde | 820 | 1150 | 128 | 1024 | 73,6 | ANO |
HD 7970Xed | PCIe | Tahiti | 1050 | 1425 | 384 | 3072 | 273,6 | ANO |
Devil R9 270X | PCIe | Curacao | 1150 | 1400 | 256 | 2048 | 179,2 | ANO |
ASUS DUAL RX 460 | PCIe | Baffin | 1090 | 1750 | 128 | 2048 | 112,0 | NE, ani Uboot |
Vlevo je normální verze, vpravo zobrazení s artefakty u čipů R200. Některé ikony a někdy i okna mají obsah zobrazen jako diagonální obrazec. Nejhorší artefakty má karta Radeon 8500, s ní byl většinou nečitelný i obsah oken, nejmenší artefakty pak FireGL 8800, kde byly poškozené jen části některých ikon a obrázků. Tato karta by se s trochou masochismu nebo lásky k abstraktnímu umění i dala používat. Ale i tak předpokládám, že artefakty na obrazovce pro běžné denní používání dost vadí a tyto karty by nikdo dlouhodobě používat nechtěl, tak nebyly testovány. Jediná karta s čipem R200, která nezpůsobuje artefakty, je Club3D Radeon 9100. Tato karta je ale taktována na mnohem nižší frekvence, než je pro čip R200 běžné. Že by toto byl důvod?
4. Teoretické benchmarky
Benchmarky mají jednu velkou výhodu – otestovat rychlost nedá tolik práce jako pomocí aplikace nebo hry. Asi proto jsou tak oblíbené a také proto jimi začínáme. Je ovšem třeba vědět, že rychlý benchmark je pouze předpoklad k tomu, aby byla rychlá i reálná aplikace. Skutečnost pak může být jiná.
4.1 GfxBench2D
Jedná se o celkem kompletní test (http://hdrlab.org.nz), který vytvořil Hans de Ruiter (autor RadeonHD a RadeonRX ovladačů) a hodnotí 2D výkon grafických karet, včetně rychlosti zápisu do VRAM a compositing.
4.1.1 GfxBench2D celkové skóre
Celkové score je součet různých testů, zápis a čtení do/z VRAM, 2D grafické operace, compositing (přesný popis zde: http://hdrlab.org.nz/benchmark/gfxbench2d/Reference).
Výsledek v celkovém testu není překvapivý - karty s nejvyšší frekvencí jsou v testu nejrychlejší. Aktuální výsledky pro Sam440ep-flex lze ověřit na stránkách http://hdrlab.org.nz/benchmark/gfxbe...oard/Sam440EP/
Nejrychlejší testovaná karta R9 270X dosáhla 5390,10 bodů.
4.1.2 GfxBench2D Copy to VRAM
Tato část je vyjmutá z celkového testu, protože je velmi důležitá, udává, jak rychle vůbec mohou data z RAM téci do grafické karty.
"Copy to VRAM" je rychlost zápisu do VRAM pomocí CPU bez DMA.
Zde vidíme, že kopírování pomocí CPU je prakticky stejné u PCI a AGP karet, ale u PCIe karet dochází ke značnému zpomalení z důvodu použití PCIe bridge. Toto zpomalení není zcela vyrovnáno ani rychlostí VRAM karty samotné. Nejvýkonnější PCIe karta R9 270X dosahuje 85% rychlosti Radeon 9250, zatímco HD 7750 jen 50%.
4.1.3 GfxBench2D WritePixelArray
"WritePixelArray" je rychlost kopírování z RAM do VRAM pomocí funkce z graphics.library, může používat DMA.
Při tomto způsobu zápisu do VRAM již výkonné PCIe karty vyrovnávají handicap způsobený PCIe bridgem.
Je ale vidět, že v reálném světě bude velmi záležet na autorovi aplikace, jaký způsob zápisu do VRAM bude používat.
4.2 Warp3D a Warp3D Nova
Pro testování je použit test Cow3D z os4depot.net, autor Alain Thellier.
Výhoda je, že lze testovat Warp3D i Warp3D Nova implementace a operační systémy AmigaOS 3.x, AmigaOS 4.x i MorphOS.
V testu Warp3D je Club3D Radeon 9100 rychlejší než ostatní o cca 10% a výkonné PCIe karty jsou na stejné úrovni s AGP kartami. Co je ale důležité - Warp3D Nova je výrazně rychlejší implementace 3D než původní Warp3D. Zatímco nejlepší výsledek ve Warp3D je 38 FPS, u Warp3D Nova je to 237 FPS.
4.3 MiniGL
Testováno pomocí CubeBM os4depot.net, autor Alex Carmona.
Tady rychlejší karty získávají náskok. A co je zajímavé a dost překvapivé (a je to potvrzeno pak i v ostatních testech), že papírově stejné karty HD 7750-1GD5 a HD 7750-FMLII mají velmi rozdílné výsledky. Pokud tedy budete v budoucnu kupovat novou grafickou kartu podle výsledků jakýchkoli benchmarků, určitě Vám nestačí znát označení karty HD 7750, ale musíte znát konkrétní i typ (1GD5). Druhá anomálie je R9 270X, která dosahuje jen 60 % rychlosti HD 7970 a kde bych čekala větší hodnotu. I tak je ale R9 270X o 20% rychlejší než AGP karty.
4.4 SDL
Testováno pomocí SDLbench z os4depot.net, autor Spot/Up Rough. Protože výsledek benchmarků je matice 4x4 čísel, je jako referenční hodnota vzata karta Radeon 9250 PCI. U ostatních karet je pro každou položku z matice výsledků spočítán procentuální rozdíl, a pak jsou tyto rozdíly zprůměrovány do jednoho čísla.
Tady je vidět, že v SDL jsou jasně lepší PCI a AGP karty - nejlepší Radeon 9000 PRO dosahuje 120 % referenční karty, zatímco nejrychlejší PCIe karty HD 7970 a R9 270X dosahují sotva 80 %. To docela zajímavě koreluje s výsledky testu "Copy to VRAM".
4.5 SDL2
Testováno pomocí sdl2benchmark z balíčku SDL2 z os4depot.net, autor Capehill. Otestovat SDL2 je jednoduché. Horší ovšem je tyto výsledky interpretovat. Jak bylo již řečeno v úvodu, SDL2 má k dispozici čtyři rendery k vykreslování grafiky: softwarový, OpenGL, OpenGLES a compositing. Benchmark měří u každého rendereru 28 údajů v FPS a 8 v operacích za sekundu.
Zde jsou výsledky pro operace Points, Lines, FillRects, RenderCopy, RenderCopyEx, Color modulation a Alpha modulation. Každá v módech None, Blend, Add, Mod. Výsledky jsou zprůměrovány a v grafu je uvedeno průměrné FPS. Je vidět, že PCIe karty jsou výrazně rychlejší, ale navíc mají k dispozici i rychlý renderer OpenGLES. Compositing a OpenGLES jsou nejrychlejší, softwarový renderer je s velkým odstupem nejpomalejší, ale funguje vždy.
Zde jsou výsledky pro operace UpdateTexture a ReadPixels, opět každá v módech None, Blend, Add, Mod. Výsledky jsou pro každý renderer zprůměrovány, a v grafu jsou uvedeny průměrné Operace za sekundu (OPS).
Výsledky OPS jsou zcela rozdílné od FPS. Nejrychlejší jsou PCI a AGP karty, zejména u OpenGL. A softwarový renderer je velmi rychlý.
Z uvedených výsledků tedy pro rychlost aplikací nelze soudit mnoho. Nejenže záleží na tom, které operace jsou v aplikaci skutečně použity, ale vývojář navíc může stanovit, kterému rendereru se má dávat přednost. Takže je klidně možná situace, že aplikace nevyužívá nejrychlejší renderer. Tento benchmark se dá ovšem velmi dobře použít pro optimalizaci aplikací.
5. Benchmarky aplikací
Teoretické výsledky jsou sice zajímavé, ale důležité je, jak jsou rychlé skutečné aplikace. Původně jsem měla v seznamu testovaných aplikací i Blender, ale výsledky byly u všech karet prakticky totožné, Blender pro AmigaOS zřejmě využívá hlavně CPU.
5.1 MPlayer
Pro testování byl použit MickJT-MPlayer z os4depot.net, autor Michael Trebilcock. Tato verze MPlayeru je obvykle nejrychlejší. Testován byl trailer z filmu Serenity-HDDVDTrailer.mp4, 1280x720 pix, codec H.264. U přehrávačů videa na Amize (a počítám v to i MorphOS) bohužel vlastní dekódování kodeku provádí CPU, grafická karta pak dělá pouze úpravu barev, scaling a pod.
V Enhancer 2.0 je jako velká novinka uveden UVD (Unified Video Decoder) pro karty RX xxx. UVD má kromě značného odlehčení procesoru i další výhodu - data do grafické karty při použití UVD tečou nedekódovaná, takže jsou mnohem menší nároky na datový průtok (tj. zápis do VRAM), což je také úzké hrdlo. Bohužel, v tomto testu není žádná tato karta uvedena - nemám žádnou funkční k dispozici. Videa v HD kvalitě není Sam440ep schopen přehrát bez velkých framedropů, a UVD by právě pro něj bylo ideální.
Nejrychlejší jsou výkoné PCIe karty R9 270X a HD 7970, ale výsledky se mnoho neliší - rozdíl mezi nejrychlejší a nejpomalejší kartou je cca 9 %. Ale to se s UVD doufám brzy změní.
5.2 FPS hry
Pro většinu lidí asi nejzajímavější část. Při testování byly většinou použity nastavení High Quality a podobně, takže Vás nesní splést malé FPS u některých her. V reálu to lze většinou doladit.
Testovány byly tyto hry:
GLQuake (MiniGL): Nejrychlejší je Radeon 9000 PRO. S PCIe kartami hra havarovala, stejně tak i s Club3D 9100. Příčiny jsem nezkoumala. Test má za úkol zjistit použitelnost, a běžný uživatel nebude debugovat proč a jak hru vůbec spustit.
ioquake3 (MiniGL+SDL2): Nejrychlejší je Radeon 9000 PRO. Výkoné PCIe karty dosahují o 15 % nižších výkonů, stejně jako Radeon 9250. Dost práce zde zřejmě odvede CPU. Podle teoretických předpokladů (rychlost SDL2) by měly být PCIe karty rychlejší, ale není tomu tak. Aplikace musí být napsána tak, aby preferovala rychlejší renderer. A Club3D 9100 s touto hrou opět havarovala.
Tower57 (compositing): Nejrychlejší jsou shodně Radeon 9000 PRO, HD 7970 a R9 270X, 31 FPS. Pro srovnání Sam460ex dosahuje 34-35 FPS (dle Trevorova Amiga blogu). Takže to je na Sam440ep-flex hodně slušný výsledek.
1941 (SDL): Nejrychlejší je Radeon 9000 PRO. Zde se teoretický předpoklad (benchmark SDL) potvrdil.
WingsBattlefield Demo (Warp3D nebo Compositing): Zde excelují PCIe karty, nejrychlejší je R9 270X. Ve výsledcích je uvedená Warp3D verze, compositing verze je výrazně pomalejší. Nicméně ani u té se pořadí rychlosti karet nemění.
RTCW (MiniGL nebo OpenGLES): Nejrychlejší je HD 7750-1GD5, ale výsledky jsou u všech karet dost stejné, od 5 do 6 FPS. Výjimkou je HD 7750-FMLII se 3 FPS a Club3D 9100, kde hra nejde spustit. Opět se nenechte zmást nízkým FPS, hra byla nastavena na nejvyšší detaily, a měření FPS bylo v graficky složité místnosti. RTCW je na Sam440ep při dobrém nastavení hratelné (tedy jak jen to může posoudit autorka, která FPS hry nehraje).
Pro zajímavost - tato hra existuje ve dvou verzích, MiniGL a OpenGLES. Ale i u karet s OpenGLES je o maličko rychlejší MiniGL verze.
Spencer (MiniGL, OpenGLES2): Hra Spencer už počítá s modernějším rozhraním a umí zvolit API podle grafické karty. Na výsledcích je vidět, že PCIe karty jsou až čtyřikrát rychlejší. Nejrychlejší je R9 270X.
HCraft (GL4ES): Pochopitelně nelze spustit na AGP ani PCI kartách a nejrychlejší je R9 270X.
5.3 Fractal Nova
Tento real-time Mandelbrot fraktál je počítán přímo na GPU a vyžaduje Warp3D Nova. Nepřekvapí proto, že na PCI a AGP kartách nejde spustit.
A zde se naplno projeví výpočetní výkon GPU. Nejrychlejší s velkým náskokem je R9 270X.
5.4 HTML-3D
Je málo benchmarků webových stránek, které lze vůbec spustit pod AmigaOS obecně. A většina z nich jsou benchmarky javascriptu, což je vlastně stejně benchmark CPU. Jediné, co se přibližuje grafickému benchmarku, je HTML5 3D benchmark (www.wirple.com/bmark). Skládá se ze čtyř testů a na AmigaOS lze spustit první dva: Canvas 3D 1 a Canvas 3D 2. Jenže Sam440ep je tak pomalý, že s tím test nepočítá. Začíná totiž až od určité rychlosti, a té Sam nedosáhne. Všechny karty tedy v testu měly shodné (minimální možné) výsledky: Canvas 3D 1: 10bodů, Canvas 3D 2: 11bodů. Přesto lze tento test použít. V grafu je uvedena hodnota Current FPS, která se zobrazí na začátku testu Canvas 3D 1.
Nejrychlejší je R9 270X dosahuje 10 FPS, nejpomalejší karty 8 FPS. Rozdíl v prohlížení webu nebude tedy s různými kartami moc velký. Ale přesto lze zvolit kartu, která je pro web lepší - je to ta s větší pamětí. 64MB je zoufale málo, stačí jen na pár záložek prohlížeče, 128MB postačuje na valnou většinu a 256MB a více prakticky nevyčerpáte (v kapitole 6.1 více k videopaměti).
Poznámka: Canvas 3D 1 má minimální hodnotu pro bodování právě 10 bodů, což odpovídá 10 FPS na začátku. Na rychlejších CPU, například Pegasos 2 G4 či AmigaOne X1000, už překročíme minimální hranici a lze použít přímo výsledek testu.
5.5 Podmínky testování
Výše uvedené testy byly prováděny pro všechny funkční karty. Testy probíhaly na WB obrazovce 1920x1080/32 s vypnutými komoditami. Toto rozlišení je již dostatečně komfortní a ještě jej dobře zvládají i karty PCI a AGP. PCIe karty s větší pamětí mohou běžně používat i rozlišení 4K.
Následující testy jsou provedeny jen s vybranými kartami:
Radeon 9520 - PCI, Radeon 9000 PRO - nejrychlejší "klasická", HD 7750-1GD5 - moderní PCIe s malou spotřebou a R9 270X - moderní výkonná.
Testy jsou prováděny z "normálního stavu", tedy po restartu, s běžícími komoditami.
5.6 E-UAE
Většina lidí, mě nevyjímaje, na AmigaOS 4.x ráda hraje hry z klasické Amigy, proto je E-UAE jistě vhodné vyzkoušet. Testována byla verze e-uae-sdl 0.8.29, verze JIT PPC 1.0.0 (os4depot.net) s nainstalovaným Picasso96 - to je na Samovi nejrychlejší kombinace. Testována byla hra ADoom, otevřená na samostatném screenu P96.
Nejrychlejší je Radeon 9000 PRO se 16 FPS, následován R9 270X s 15 FPS a Radeon 9520 s HD 7750 14 FPS. Výsledky jsou tedy dost stejné.
5.7 DOSBox
DOSBox je opět program, který používám často. Testování bylo s verzí 0.74-3, založeno na build r4293 s PPC JIT. DOSBox má k dispozici několik typů videovýstupů: surface, texture a texturenb. Poslední dva mohou navíc používat různé renderery - compositing, opengl, opengles, software (ano, správně, je to SDL2). Nejrychlejší je na Samu videovýstup surface, s malinkým náskokem před textutre/compositing. Výsledky jsou uvedeny pro surface.
Bohužel Quake, co jsem měla na DOSBoxu neměl timedemo, takže je měření provedeno trochu nezvyklým způsobem:
V mé oblíbené hře Master Of Magic (raději mám už jen Master Of Orion) jsem vzala konkrétní rozehranou pozici (kouzelnice a trpaslíci, jak jinak) a změřila čas přesunu jedné jednotky z města na severovýchodě kontinentu Mirror do města na jihozápadě. Při pohybu je jednotka udržována přibližně ve středu okna a posouvá se mapové pozadí. Měření bylo prováděno vizuálně a stopkami, tak je třeba počítat s tolerancí +/- 1s.
Nejrychlejší je Radeon 9000 PRO s 20 s, následován R9 270X s 21 s, HD 7750 22 s a Radeon 9520 se 24 s.
6. Závěr - jakou kartu vybrat
6.1 Velikost VRAM alespoň 128MB
Ukazuje se, že 64 MB grafické paměti je málo. Club3D 9100 nefunguje s většinou her právě proto. Lze samozřejmě nastavit menší rozlišení workbenche, nebo jej úplně zavřít, ale to se nám obvykle nechce dělat. Takže 128MB a víc. Ale nebojte se použít kartu i s několika GB paměti. AmigaOS 4.1fe dokáže využít celou. K prvním 256MB videopaměti může přistupovat přímo, a další paměť je přístupná pro GPU výpočty.
6.2 Video
Pokud chcete sledovat na Sam440ep-flex videa, určitě si počkejte na doporučení Sam kompatibilní RX 4xx nebo RX 5xx. A nebo je možné, že se dočkáme i UVD pro Southern Island karty. Bez UVD nelze videa s trochu větším rozlišením přehrávat ani na PCIe kartách. Podle mě tohle doporučení má největší váhu. Až bude karta s UVD, okamžitě berte!
6.3 Nechce se Vám zapojovat adaptéry a řešit, jak se Vám karta vejde do case?
Pak zůstaňte u PCI. Nejlepší je, pokud seženete Radeon 9200 PCI. Pokud ne, zbývá původní Radeon 9250. Vyměňte jej alespoň za verzi se 128 bit memory bus. Při nákupu vždy prověřte (například na Windows pomocí GPU-Z) skutečné frekvence karet, a hlavně "Memory bus width" - musí být 128 bitů! Všechny SE verze karet, ale i některé ne-SE, mají jen 64 bit, a to se na rychlosti projeví.
6.4 Stačí Vám klasika?
Hrajete na Samovi jen Warp3D a MiniGL a SDL hry, případně používáte E-UAE či DOSBox? Pak je doporučení jasné - jděte do AGP, Radeon 9000 PRO je nejlepší volba. Opět si zkontrolujte skutečné frekvence pomocí GPU-Z, hodně karet bývá podtaktovaných. Včetně té mé testovací 9000 PRO, která má nižší frekvenci paměti (250 MHz), než by mohlo být (275 MHz). Pokud se na to cítíte a chcete dostat z klasické PCI/AGP karty maximum, doporučuji ji ještě přetaktovat.
6.5 Chcete moderní aplikace?
Máte pravdu, bude jich stále víc. Už teď je na os4depot.net spousta portů využívající OpenGLES2. Například porty od kas1eho H-Craft, SuperTuxCart, NightOfZombies,... A můžeme čekat, že i SDL2 porty budou mít v budoucnu upřednostňovaný OpenGLES renderer. Prostě tahle volba vypadá nejrozumněji a já ji musím doporučit.
Pokud nevadí mírně nižší rychlost klasických aplikací, doporučuji Vám vybrat karty s čipem Southern Island a malou spotřebou, jako třeba HD 7750. Ale pozor! Jak vidíte i v testu, jednotlivé HD 7750 se od sebe rychlostí velmi liší.
Jako nejlepší se zatím jeví podle výsledků GfxBench2D karta VTX HD 7750 (VX7750 1GBD5-DH). (http://ftp.hdrlab.org.nz/benchmark/g...EP/Result/2259). Na Sam440ep-flex 800MHz dosahuje skóre 4376,28 bodů, což by mohlo být něco kolem 4000 při frekvenci CPU 733MHz. Navíc má daší výhodu - je jednoslotová!
Pokud ji nemáte, použijte testovanou dvouslotovou Asus HD 7750-1GD5 - skóre 3796,19 bodů.
6.6 Jste extremista?
Pokud chcete mít v počítači s úsporným <10W procesorem grafickou kartu s výkonem 180W, jen do toho. Získáte za to rychlost klasických aplikací větší, než má Radeon 9250, a téměř na úrovni Radeonu 9000 PRO, a také ten největší komfort v moderních aplikacích. PowerColor Devil R9 270X (5390,10 bodů) je má testovací karta a dobrá volba.
Už jsem sice psala, že doporučuji HD 7750. Ale to doporučuji Vám, protože je to nejrozumnější. Já rozumná nejsem a tak zůstanu u této extrémní kombinace. Vyžaduje to sice nový case s pěti zadními sloty, ale je krásně červený. A navíc původní case, který se mi také moc líbí, nebude ležet ve sklepě, ale bude zřejmě novým bydlením pro Micro-A1C nebo Pegasos 1.
6.7 Konec
Tak, to je vše.
Sam400ep-flex s moderní kartou bez problémů stačí na věškeré denní použití i zábavu, kromě videa. Máte-li v Samovi stále původní Radeon 9250, doufám že jsem Vás nalákala na výměnu.
A až najdu RX kartu, která funguje se Sam440ep-flex, určitě se to dozvíte. Jinak budu čekat, objeví-li se UVD pro otestované HD 77xx karty.
P.S. velké poděkování K.H. za korekci mateřského jazyka.