Na rovinu musím říct, že Project-X je pekelně těžká střílečka. Přiznám se, že jsem ji dohrál až po roce tvrdého tréningu. Jak bylo na Amize zvykem, hráč musel hru projít na jeden zátah od začátku do konce. Ve hře je sice volba začít od druhého nebo třetího levelu, ale s omezeným zbraňovým arzenálem, takže je to nepoužitelné pro úspěšné dohrání hry. Ve hře nás čeká pět dlouhých levelů a šestý symbolický. Na konci každého levelu se musíme vypořádat s bossem. Před začátkem hry si vybereme loď. Doporučuji loď Crux II - Battle Class, která je sice pomalá, ale může nést hodně zbraní. Když ničíme nepřátele, vypadávají z nich "Power-Up" bonusy, se kterými si vylepšujeme zbraňový arzenál. Na začátku máme jen jednoduchou základní zbraň "Guns", ale tu můžeme upgradovat.
Můj osvědčený postup je nasbírat naplno velmi účinnou zbraň "Plasma", naváděné rakety "Missile" a boční střelbu "Side". Když vylepšíme náš bojový arzenál, tak se nám loď zpomalí. Sebereme tedy "Speed". Ale pozor, když ho vezmeme příliš brzy, tak má naše bitevní loď příliš velkou setrvačnost. Když nevíme, co s bonusy, můžeme si našetřit na "Stealth", při kterém jsme nezranitelní. Zbylé zbraně "Magma" a "Laser" nedoporučuji, nemají takový rozptyl jako "Plasma" a hra je s nimi ještě obtížnější. Občas se vyplatí "Build". Když držíme chvíli stisknuté tlačítko Fire, tak z bitevní lodě vyletí záblesk. Když si aktivujeme nějakou zbraň, tak nám to mužský hlas oznámí.
A teď se dostávám k ovládání. Rozhodně ke hraní doporučuji 2-tlačítkový joystick/joypad nejlépe s autofire. Zbraň si totiž volíme mezerníkem na klávesnici nebo druhým Fire na joysticku. U hry musíte pořád sledovat dění na obrazovce. Jakmile odvete pozornost na klávesnici, může nastat smrt. Samozřejmě máte sice několik životů, ale zbraně se Vám sníží a to může být Váš konec. Pokud budete používat "Build", je jednoduší mít joystick přizpůsobený tak, že na něm zapnete přepínačem HW autofire a jakmile stisknete tlačítko Fire, aktivuje se Vám "Build". Kvalitní herní ovladač je nutný k úspěšnému hraní shoot'em up her. Ve hře si samozřejmě můžete zapnout i SW autofire pomocí klávesy A.
V první úrovni se vydáme do vesmíru a poletíme k planetě Ryxx. Grafika hry je opravdu úžasná. Obraz krásně plynule scrolluje, kolem nás se míhají hvězdičky. Čeká nás i průlet meteority. Ve druhém levelu už bojujeme na povrchu planety. Tady si pamatuji, jak kamarádi na audiokazetu nahráli návod ve stylu, pozor bzučalky, svině na plošině apod. Ten si u hry pouštěli a věděli, co je čeká . Po skončení levelu se proletíte bonusovou rychlostní zónou velmi úzkými tunely, kde můžete nasbírat život. Ve třetím levelu se vydáte do nitra planety, kde tryská ohnivá láva. Čtvrtý level je lahůdkový. Letíme nad vodní hladinou a když se ponoříme do vody nebo z ní vyletíme, mění se zvuk pomocí audio filtru. Tady ve vodě potkáme i nepřátele podobající se spermiím . V páté úrovni letíme rozlehlým koridorem a střílíme si cestu k cíli. V poslední šesté úrovni můžeme být klidní a jen zničíme planetu jednou naváděnou střelou.
Tato horizontální střílečka ve mně zanechala obrovský dojem. Ve své době jsem dokonce nutil přítelkyni, aby dohrála první level nebo nebude sex. Bohužel s joystickem to moc neuměla, ale s tím mým jí to šlo velmi dobře . Project-X se stal na Amize etalonem vesmírných stříleček a podle mého názoru Project-X už žádná Amigácká střílečka nepřekonala. V roce 1993 Team 17 ještě vydal speciální edici, která se vyznačovala lehčí obtížností a kratšími levely. Kdo má rád střílečky, tak nesmí tento klenot v žánru shoot'em up her minout. Ke hraní budete potřebovat minimálně Amigu 500 s 1 MB RAM. Project-X je na 4 diskety, speciální edice na 3 diskety a existuje i verze pro Amigu CD32. Přeji Vám při hraní dobře synchronizovanou ruku s okem.
Musim sa aj zmienit o casoch ked tato hra vysla, v Excalibure jej bol venovany len taky maly kratky clanocek:
pritom by si podla mna zasluzil viac
Skusal som hrat aj jeho pokracovanie X2 na Playstation ale podla mna nedosahuje kvalit amigackej jednotky, i ked by sa na prvy pohlad mozno zdalo, ze je to vymakanejsia gamesa, ale zdanie klame. Playstation I nema sprity a nepriatelia, hoci su velki, su to len akesi nepekne hranate polygony. Navyse je v tej hre uz prilis dost velky chaos.
Tu sa este musim zmienit o hre Zynaps , na Amige je to velka bieda, ale na C64 je to naprosta parada, udivuje ma co programatori na tomto 8bitaku dokazali, je to nieco neskutocne, ta rychlost pohybu ma fascinuje. Je takisto velmi obtiazna hra a bez ukladania pozicii som ju nedokazal prejst, ale hratelnost je neskutocna. Ked v roko 1991 prisiel pozriet spoluziak ktory mal ZX spectrum, padla mu sanka, toto ziaden iny 8bit nedokaze, zda sa ze ani Sam Coupe. Mala anglicka firmicka Hewson Consultants dokazala naprogramovat neskutocny kusok. Vrele odporucam kazdemu nadsencovi strielaciek. Paradoxne verzia na Amige je velmi uboha, objekty su male, engine je velmi spatne naprogramovany. Tu je odkaz na d64 subor, treba k tomu najlepsie CCS64 emulator:
To , že si můžete vybrat ze 3 lodí lehká, střední, těžká a každá má svůj omezený Arsenál co do počtu a síly
Odkaz na Arcade Cabinet a vlastní příběh z Amigy vyždímal Grafický skvost a zvuky jakbysmet. Co eště stojí za zmímku je změna hudby, sou dva módy a taky možnost tréninku, kdy hra je jednodušší ale nepustí vás to přes 2 Level. Tohle vše v jedný hře A samozřejmě Score Hall.
Jenom kté ořezané verzi, ta vyšla na popud majitelů Amig, kteří si stěžovali jak je hra těžká
Kdybych hodnotil hru bude to 10/10 ale ubírám za nesmysl v podání potvrzení PowerUpů , kdy pohyb dopředu / dozadu byl velmi nešťastný, to způsobuje v určitých chvílích, které sou hodně vypjaté změnu nechtěného Arsenálu. Ano, SpaceBar měl být nativní! Myšlenka, že zakvedrláte z Yojem a máte koupeno asi dobrý, ale v akci nepoužitelné.
Ano a hlas Matky lodi, který Vám potvrzuje, jak na tom ste úplný Alien odkaz nejvíc !