Dneska se podíváme na jednu strategickou hru, nebo teda spíš hříčku. Nebo teda strategickou... ono je to takové neurčité, jestli je to strategie. Hraje se to na kola a staráte se o svůj kontinent, tak to asi strategie bude, ale taková prazvláštní. Bavíme se o Nuclear War.
Spousta z vás tuhle hru zná, ale možná jsou i takoví, kteří o ní nikdy neslyšeli. Nebyla určitě v hlavním proudu a navíc je pěkně stará. Vznikla v době největší slávy Amigy 500 a protože v té době vycházelo každý měsíc obrovské množství titulů (a hlavně Beast), trošku zapadla. Přesto ale má po celém světě ještě dnes mezi amigisty spoustu příznivců. Je totiž plná ironického černého humoru, satiry a nadhledu, které by jí mohly závidět všechny dnešní hry. Nejblíž má asi ke Spitting image od Monty Pythonů, vždyť i intro je ve stylu Dr. Strangelove.
Budu předpokládat, že jsou mezi vámi neosvícení čtenáři, kteří Nuclear War neznají. Takže jako v každé správné recenzi trošku povysvětlím, o čem ta hra je. Už obrázek na krabičce je nádherně absurdní - zobrazuje mladou slečnu, která se opaluje na pláži. Všude kolem ní je ovšem vidět stopy obrovského žáru - autu se roztékají pneumatiky, voda v láhvi se vypařuje, palma z jedné strany hoří a aby taky ne: přímo naproti pláži se zvedá k obloze atomový hřib. Slečna je ale namazaná krémem na opalování, přímo vedle ní leži lahvička s ochranným faktorem UV 2000... Uvnitř balení je i plakát velikosti A3 se stejným motivem. A o co tedy jde ve hře? Je to jednoduché - jako šéf jedné ze světových jaderných mocností musí hráč vyvraždit obyvatele všech ostatních čtyř mocností, a to nejlépe pomocí zbraní hromadného ničení. A čím bestiálnějších, tím lépe! Na začátku si vybereme čtyři oponenty se kterými se budeme chtít utkat. Máme na výběr z 10 možností. Všechno jsou to karikatury skutečných světových vůdců a jak podle tlamy, tak podle jména je velmi dobře identifikujeme. Na prvotním výběru velmi záleží, a pokud známe trošku historii, přijde nám to vhod. Těch 10 lidí je totiž rozděleno do pěti kategorií (ale skrytě, to hráč neví) a to podle politiky, kterou za svého světového působení prosazovali. Podle toho, koho si vybereme jako protivníka, se k nám taky bude chovat. Takže pacifista Gándhí (tady se jmenuje Ghanji) nám určitě nepůjde po krku tak, jako psychopat ajatolláh Chomejní (neboli Kookamamie), u Richarda Nixona (Tricky Dick) si zase můžeme být jisti, že proti nám bude vytahovat kdejakou špinavost a zkoušet podrazy a lži. Prostě postavičky jsou do jisté míry obrazem svých skutečných vzorů a jejich výběrem hru ovlivníme z velké části. Takže protihráče máme a hurá do konfliktu.
V hlavní obrazovce hry vidíme všechno potřebné. V každém rohu je jeden z našich protivníků, uprostřed je okno ve kterém můžeme vidět vlastní kontinent a stav jeho měst a populace. Kolem jsou informace o stavu našeho arzenálu, potom denní zprávy, kterými nás hra informuje o událostech posledního kola a dále ikonka s továrnou a s vysílačem. Jak jsem napsal výše, cílem je zlikvidovat celou populaci všech protivníků. Oni sami jdou po krku jak nám, tak i sobě navzájem. Ikonka s továrnou je vojenská výroba, když ji zvolíme, budou celé další kolo naši lidé vyrábět zbraně a vojenský materiál. Naproti tomu ikonka s vysílačem je propaganda - můžeme si vybrat jedno z měst některého z protivníků a pokusit se pomocí propagandy přemluvit jeho obyvatele, aby se přidali k nám. Největší maso je ale samotný útok. Máme k dispozici (pokud je naši lidé vyrobí) dva druhy dálkových bombardérů různé nosnosti, které jsou schopné doručit atomové bomby nad kterékoliv město na mapě, dále máme mezikontinentální balistické rakety různých nosností a pak samotné nukleární hlavice, a to ve čtyřech silách. Nejsilnější je 100 megatun (hirošimská puma měla kolem 14 kilotun) a pokud se našim lidem povede jí vyrobit, ozve se obdivné mručení. Na obranu proti nepřátelským útokům máme naopak systém včasné výstrahy. V každém kole můžeme použít jen jednu akci - buď vyrábíme zbraně, nebo zkoušíme propagandu, vypouštíme bombardér, připravujeme raketu a nebo preventivně aktivujeme obranu. Všechna tato pravidla platí i pro protivníky, síly jsou naprosto vyrovnané. Každé kolo tak sestává z pěti akcí - jedné naší a jedné pro každého protivníka. Na mapě vidíme, co se zrovna děje - Ronnie Raygun staví na odpalovací rampu raketu, takže v příštím kole na někoho vystřelí. Gorbachef pilně vyrábí zbraně. Infidel Castro se nám úspěšně pokouší obloudit lidi pomocí lží a tak 3 miliony našich obyvatel zdrhají do jeho země. A Jimi Farmer je strašpytel, tak preventivně vytahuje protiletadlový radar. No a nám právě vzlétá bombardér z runwaye a v příštím tahu už bude ve vzduchu a může na někoho vysypat bomby.
Kouzlo celé hry spočívá v tom, že nikdy nevíme, co který z našich protivníků v příštím kole vymyslí za akci, na koho odpálí raketu kterou postavil, jestli nebude mít vztyčený protiraketový deštník, když už jsme na něj odpálili střely a pokud použije propagandu, tak na koho a jestli bude úspěšná. Když vyrábíme zbraně, nevíme ani co se našim továrnám vlastně podaří vyrobit. Taky je hra plná různých náhodných a překvapivých srandiček - z vesmíru přiletí mimozemšťani, u někoho se usídlí a hned mu vzroste populace třeba o 30 milionů lidí. Nebo naopak se může stát, že některé z měst je už tak velké, že lidi to na zemi nebaví, přimontují svému městu trysky a to navždy odletí do kosmu. Taky občas přijde populační exploze a čáp přinese dalších pár milionů lidí. Bombardér může po cestě spadnout a nenadělá žádné škody. Také jsou tu náhodné věci, jako splašené krávy, protiatomové štíty a spousty dalších výborných nápadů, které hru oživují takovým způsobem, že se u ní budete až do konce usmívat. Hlášky typu "Vadná hlavice zachránila město, bylo zabito jenom 12 milionů lidí" jsou tu pořád. Navíc vaši protivníci s vámi komunikují, vždycky po skončení kola ten, se kterým jste zrovna měli co do činění, komentuje situaci. Margaret Thatcherová mi například - po té, co jsem jí na město hodil 20MT raketu - řekla: "Připrav se na setkání se svým stvořitelem!" Gorbačov mi na stejnou akci řek rovnou, že jsem vůl (You are a nit.) Kromě výborného intra má hra i stejně naladěné outro, které se mění podle toho, kdo vyhrál. Dokonce pamatuje i na situaci, kdy dojde k remíze - tzn. nepřežije vůbec nikdo.
Kdybych k tomu měl napsat nějaké shrnutí - proč jsem v úvodu psal, že spíš než hra, je to taková hříčka? No jedna celá sehrávka trvá tak kolem 10 minut a víc než dvakrát za sebou to hrát nebudete. Ale určitě se k tomu budete časem vracet. Výborný černý humor, hezká grafika a celková roztomilost vás znovu přitáhne. Zvuky taky nejsou špatné a hlavně celá hra je protkána tolika skrytými nápady, že vás bude znova a znova překvapovat, co všechno se vlastně může stát a co jste před tím ještě neviděli.
Oznámení
Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.
Nuclear War
Sbalit
- Vytvořil: Predseda
- Zveřejněno: 19.01.2008, 11:17:00
- 267 zobrazení
- Počet komentářů: 3
-
X
Sbalit
-
Tagy: Žádné
- Poděkování 4
-
#1Predseda komentoval03.12.2021, 11:29:44Editace komentářeDalší článek z archívu, nalezený na dně kýblu. Tenhle je z roku 2008.
-
#2sailor komentoval24.01.2022, 15:28:49Editace komentářeTohle jsem kdysi párkrát hrála. Na pohled hezká, ale jako strategie mě to moc nezaujalo - jak píšeš je to spíš taková hříčka, nebo loterie.
-
#3pjaro77 komentoval19.02.2022, 10:32:33Editace komentářeNajlepšie sú tie upravené mená - Kookamamie, Ghanji, Infidel Casto, Roonie Raygun...
Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.
Nejnovější články
Sbalit
Obsah nebyl nalezen.
Kategorie
Sbalit
Nové komentáře v článcích
Sbalit
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil Prober (CADA)Cena? Přece klasická Amigácká. Samotná deska včetně 4GB RAM je za 1.225 Euro (31.067,- Kč) a kompletní komp potom za 1.605 Euro (40.704,- Kč).
-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 17:44:09 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil NoroHezké čtení.
To s tím FPU co jsem pochopil, byl ten hlavní důvod odkládání A1222+ . Otázka co dál s tíma hlavně jak jsou na tom ceny.-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 16:25:02 -
-
Odpověděl na Programování EPROM na PC podruhévytvořil CyberianZrovna resim tema MX29F1615 EEPROM programmer, protoze jsem jeden nasel po globalnom prohledavani PCBWay. No a obloukem jsem skoncil tu. Diky za navod, bude se hodit!
-
Kanál: Návody
04.09.2024, 06:17:57 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DaMi👍🏽 Paráda Dedy, jste šikovní. 👍🏽
-
Kanál: Návody
13.07.2024, 19:24:00 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DedyTak jsem se konečně dostal ke zprávě o úspěšné instalaci AOS3.2.2. Sice s menšími problémy a s vydatnou pomocí Derika se na ARTWay podařilo, na čistou CF, a teď sbírám odvahu na přeinstalaci AOS3.1.4, přece jen je to větší karta. Jo a jinak vše provedeno na IDE LayLines, díky Boboovi, vše zatím funguje, jen ještě opravit tu kolizi PCMCIA s 8 MB paměti, ale to by se mělo vyřešit..
Díky Dami, skvělá práce.-
Kanál: Návody
12.07.2024, 16:04:03 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailor@stano
promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu-
Kanál: Hardware
16.04.2024, 17:31:46 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil StanoĎakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 09:25:38 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorno, hlučnost....
oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.
TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
Takže to může v obou případech být 0 dB(A).
Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 07:37:33 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil pavlorTower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
-
Kanál: Hardware
14.04.2024, 07:01:54 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorSamozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:
Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....-
Kanál: Hardware
13.04.2024, 14:59:46 -
Populární tagy v článcích
Sbalit