Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Jak ve WinUAE připravit disk pro provoz ve skutečné amize

Sbalit
X
Sbalit
  •  
  • Příprava disku pro amigu s minimem paměti

  • Jak ve WinUAE připravit disk pro provoz ve skutečné amize

    Všechny zde uvedené varianty přípravy disku obsahují zavedení souborového systému PFS3 a na disku představují tvorbu dvou i více partitionů. Pokud máte pouze základní amigu, tedy amigu nerozšířenou o paměť FAST, žádná z uvedených variant není příliš vhodná, protože moderní souborový systém PFS3 i buffery na každém partitionu spotřebují spoustu místa v paměti, což vede k tomu, že se nebude dařit spouštět některé na paměť náročnější programy a hry. Příkladem takové hry je např. Banshee. Pokud použijete v nerozšířené amize PFS3, Banshee i jiné na paměť náročné hry se vám nepodaří spustit ani z diskety.

    Pro nerozšířené amigy je vhodné na disku používat původní Fast File System, přestože je oproti PFS3 výrazně pomalejší a při nesprávném vypnutí amigy budete muset disk validovat. Přes uvedené neduhy je ale výrazně méně náročný na paměť.

    Pojďme tedy připravit disk s Fast File Systémem, bude to opět na 8 GB SD kartu SanDisk. FFS bohužel v kombinaci s originálním scsi.device nedokáže obsloužit disky o kapacitě více než 4 GB, proto z SD karty použijeme pouze půlku.

    Předpoklady:
    • emulátor máme spuštěný jako správci;
    • máme k pc připojený externí disk přes funkční redukci, tedy WinUAE může k disku přistupovat bez omezení;
    • máme připravenou disketu Install 3.1 z instalační sady Workbenche 3.1.
    Emulátor nabootojeme z diskety a spustíme HDToolBox.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Přes tlačítko Change Drive Type a Define New

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    načteme geometrii disku, volíme tedy Read Configuration.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Pokud vyskočí hláška Unit is not a disk (type 7)!, nic se neděje, to jen HDToolBox neidentifikoval výrobce paměťové karty.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Do políček Manufactures Name, Drive name a Drive revision zadáme jakékoli vlastní údaje. Podstatné jsou načtené údaje v Cylinders, Heads atd., které neměňte. Záporné hodnoty nejsou podstatné. Z tohoto i následujících oken odejdeme přes Ok.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    V úvodním okně HDToolBoxu pro jistotu geometrii přes Save Changes to Drive uložíme

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    a pustíme se do přípravy partitionů, volíme tedy Partition Drive.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Tlačítko Add/Update můžeme nyní ignorovat, protože odkazuje na Fast File System, který se nachází v adresáři L: instalační diskety, tedy zde nemusíme nic měnit.

    Tlačítkem Change nastavíme MaxTransfer na 0x1FE00 a odejdeme přes Ok.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Označíme druhý partition a přes tlačítko Delete partition jej odebereme. Nebude nám k užitku.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Označíme první partition, změníme jeho jméno na DH0, prověříme, zda je aktivní bootování, buffery necháme na hodnotě 30 a zkontrolujeme, že velikost partitionu bude cokoli do 4 GB, případně raději trochu méně. Tačítkem Ok, odejdeme do úvodního okna HDToolBoxu.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    V úvodním okně tlačítkem Save Changes to Drive uložíme změny a tlačítkem Exit HDToolBox opustíme.

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Amiga HDToolBox Workbench 3.1

    Po restartu systému (stále z diskety Install 3.1) disk naformátujeme

    Amiga Disk Format Workbench 3.1

    Amiga Disk Format Workbench 3.1

    Amiga Disk Format Workbench 3.1

    Amiga Disk Format Workbench 3.1

    A můžeme jej začít používat, tedy na něj instalovat systém.

    Amiga disk in Workbench 3.1

    Pokud bychom chtěli jít na dřeň

    Pokud bychom chtěli jít na dřeň, můžeme z geometrie disku spočítat celkovou kapacitu disku a z ní odvodit počet použitelných cylindrů tak, abychom se vešli do limitu 2^32 bajtu, čímž disk vzhledem k možnostem využijeme na 100% limitu scsi.device.


    Geometrie disku
    Geometrie disku

    Celkovou kapacitu disku v bajtech vypočítáme takto:

    počet cylindrů × počet hlav × bloků na stopu (tedy sektorů) × velikost bloku v bajtech

    z výše uvedené geometrie disku vyplývá, že

    61602 cylindrů × 4 hlavy × 63 bloků na stopu (tedy sektorů) × velikost bloku 512 bajtů = 7 948 136 448 bajtů, což když podělíme 2^30, dostaneme hodnotu 7,4 GB, tedy kapacitu disku v GB.

    Potřebujeme vědět, kolik cylindrů můžeme disku přiřadit, abychom se vešli do limitu 2^32.

    Cylindry vypočítáme jako podíl limitu 2^32 a součinu počtu hlav, bloků na stopu a velikosti bloku v bajtech, tedy:

    2^32/(4×63×512), což se rovná 33288,126984126984126984126984127 cylindru. Tuto hodnotu zaokrouhlíme na nejbližší celé nižší číslo a tím získáme počet cylindrů, které můžeme disku přiřadit, aniž bychom překročili limit 2^32.

    HDToolBox Workbench 3.1
    Konečný cylindr 33 288 budeme muset přece jenom ještě posunout.

    Háčkem ovšem je, že při zadávání této hodnoty musíme jeden cylindr ubrat, protože v prvním cylindru se nachází RDB.

    HDToolBox Amiga Workbench Max Cylinders
    33 287 je v mém případě maximální množství cylindrů na disku, aniž bych ohrozil data.

    Výše uvedené hodnoty vychází z konkrétní geometrie disku a geometrie vašeho disku bude s největší pravděpodobností zcela jiná, bude tedy potřeba dopočítat vlastní maximální cylindr. Zápisem nesprávných hodnot partition zcela jistě nebude pro ukládání dat funkční.

    Ověření

    Pro korektní spuštění programů Check4GB a HDDReport nabootujte z diskety Workbench 3.1. Jestli použijte disketu Install 3.1, programy nepůjdou spustit, chybějí jim totiž knihovny, které jsou jen na disketě Workbench.

    Check4GB Amiga
    Při 33 288 cylindrech hlásí Check4GB, že partition je větší než 4 GiB, což je problém. Pokud bychom na takto nastavený disk nahráli data až do posledního cylindru, přepsali bychom RDB a tím by přestal být disk čitelný.

    HDDReport Amiga
    I HDDReport při 33 288 cylindrech hlásí chybu. V řádku DH0 je zcela vpravo uvedena informace *** data at risk ***.

    Check4GB Amiga
    Při 33 287 je vše v pořádku jak v Check4GB,

    HDDReport Amiga
    tak i v HDDReportu.

    Dostupná paměť

    Jestliže na takto připravený partition nainstalujete např. Workbench 3.1 (a máte ve své Amize 1200 opravdu jen paměť CHIP), budete mít dostupných cca 1,7 MB.

    Workbench 3.1 Max available chip memory
    Workbench 3.1 po bootu, máme 1,7 MB volné paměti.

    A pokud amigu nastartujete bez startup sekvence, budete mít paměti téměř 1,9 MB. A s tím už se dá spustit i Banshee.

    Maximum Chip Available memory in Worbench 3.1
    Dostupná paměť CHIP po startu systému bez Startup sekvence.

    Přiložené soubory

    • Falcon_11
      #1
      Falcon_11 komentoval
      Editace komentáře
      Velmi precizny navod, dobra praca.
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Freddy
    Chvíli jsem přemýšlel jak tento článek pojmout, abych zbytečně neopisoval originální manuál, nebo kvalitní český překlad a rozhodl jsem se to vzít jako průvodce možnými situacemi, které vás můžou potkat při konfiguraci toho geniálního kousku HW. Což o to hardware je to vskutku geniální, ale navíc k tomu dostanete, respektive musíte si stáhnout, konfigurátor, který je doslova boží! A doslova božskou silou můžete ovládat grafický výstup vaší Amigy, a nebo si odrovnat monitor....
    15.04.2025, 17:44:17

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • Freddy
    Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
    vytvořil Freddy
    Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
    "K tvoření nových slave / instalaček:
    doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
    znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
    assembler (optimalizovatelný)
    nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
    19.04.2025, 10:57:17
  • Mice
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Mice
    Tak MK3 je doma a nacvaknutý na Lise, (vzájemně se zahřívají) 😀 Teď už stáhnout konfigurátor a hledat optimální nastavení. Mimochodem, jsem rád, že jsem si objednal CF IDE (boční-bez kabelu) který vede mimo prostor nad MK3, tudíž nebude v kritickém místě ještě více zahřívat.
    17.04.2025, 08:45:17
  • sailor
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil sailor
    Krásný článek, díky. Hned použiji.
    17.04.2025, 08:22:54
  • Dedy
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Dedy
    Dva monitory zatím mám, chybí mi místo. A tak často to zase nepřepínám, mám ten AOC co umí i PAL tak zatím jedu HDMI a Amiga VGA.
    16.04.2025, 16:58:55
  • Freddy
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Freddy
    Můžeš si připojit dva monitory na každý HDMI jedno! Ale u Indivisionu máš volitelný výstup HDMI nebo VGA, akorát mi to VGA přijde plýtvání kvalitou výstupu.
    16.04.2025, 14:27:36
  • Dedy
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Dedy
    Chjo, takže přepínám ručně i takhle, sice mezi VGA a HDMi, ale vyjde to na steno. Takže doufám že ten FrameThrower nevzdají.
    16.04.2025, 11:01:01
  • DaMi
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil DaMi
    Monitor by si s tím mohl sám poradit. Pokud ne, budeš ručně přepínat, jestli chceš zobrazovat vstup z hdmi1 nebo hdmi2. Až přijde FrameThrower, bude se to automaticky přepínat v Pistormu. Stejně to funguje mezi WarpedVision a Warp 1260.
    16.04.2025, 10:44:46
  • Dedy
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Dedy
    A jak to ppracuje ve spojení s PiStormem? Jak PS tak Indy mají svůj HDMI, tak by se mohly mezi sebou kousat?
    16.04.2025, 09:55:35
  • Commodorista
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Commodorista
    Souhlasím se zvoleným betatesterem.
    16.04.2025, 09:50:36
  • Freddy
    Odpověděl na Indivision: praktické postřehy
    vytvořil Freddy
    To si chce vyzkouset a ver mi, ze nejvetsi tvuj kamarad je Reset to defaults.
    16.04.2025, 08:09:03

Populární tagy v článcích

Sbalit

a1200 (8) akce (19) amiga (23) apple (7) artway (6) cybergraphx (5) demoscena (10) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X