Velikonoční svátky jsou příležitostí jak využít 4 volných dnů (západ Evropy má 4 dny, my jen 3 + jeden den dovolené) k uspořádání či zúčastnění se demoscene akce. Hned 3 párty se konaly v tento termín: REVISION 2011 (Německo, Saarbrucken), The Gathering a Easterparty (obě Norsko, Hamar). Pokud se ptáte, proč se v Hamaru konaly dvě akce zaráz, bude to asi tím, že Gathering už je více méně „herní turnaj“ a ti, kdo to nemohou překousnout a chtějí komorní atmosféru demoscene párty si udělali svou menší pártičku. Ale zpět k REVISION, tu zatím „herní mánie aneb Lameřina“ nezničila.
Jako každý rok avizujeme, že zajistíme dopravu tradičně mikrobusem, dodávkou, a jako každý rok sejde o něco méně zájemců. Tento rok to byl však extrém. Jeli jsme pouze tři. To bylo před rokem řečí, jak se všichni těší na novou akci, kolik uděláme dem a jak tu naší ArtWaY skupinu zase trochu pozvedneme. Nebudu tu vypisovat kdo se na co vymlouval a kdo měl vážné důvody, faktem je to, že už celkově není zájem. Ti co zájem, čas, peníze, mají a nemají problémy v práci, v rodině či ve škole byli eKe, Višáč a já. Jeli jsme mojím autem a i začátek cesty se nevyhnul potížím.
Plán bylo vyrazit v pátek brzy ráno, to se částečně splnilo, na plánovaný sraz v Praze, kde jsme měli vyzvednout Višáče, jsme bohužel dorazili asi s 2 hodinovým zpožděním. Bohužel, mezitím, co Visáč čekal v KFC, ukradli mu služební mobil a jelikož zaměstnavatel potřebuje pro takové případy protokol od policie, strávili jsme další hodinu a půl čekáním na zaprotokolování této nešťastné události. Jakmile bylo po všem, vyrazili jsme na cestu a rychlostí občas přesahující 180 km/h jsme si to letěli do Saabruckenu. Městečko leží na samých hranicích s Lucemburskem, tedy pěkných 700 kilometrů.
Cesta byla komfortní a po německé dálnici rychle ubíhala, zvládli jsme ji jen s jednou zastávkou za necelých 5 hodin. Jelikož jsme dorazili asi 8 hodin po oficiálním otevření, pěkná místa byla již dávno obsazená. Dalo nám tedy chvíli se vůbec zorientovat a najít alespoň 3 místa u sebe situovaná čelem k plátnu.
Jako na Brekpointu bylo i zde zajištěno dobré a chutné občerstvení (křupavá pizza, voňavý kebab, bavorské klobásy, šťavnaté steaky, hranolky, saláty, všemožně obložené housky, vynikající palačinky a vafle s různými náplněmi či polevami), stánky se suvenýry (nálepky, odznáčky, trička-mikiny se stovkami variant potisků), stánky s hardwarem (Individual computers, ...), literaturou... Oproti Breakpointu se o zábavu mohli postarat například pinballové automaty a 2 taneční placy (jeden venku, jeden uvnitř). Také spaní bylo o trochu lépe vyřešeno, byl tomu vymezen speciální prostor a tak kdo chtěl mohl spát pod stolem, na židlích u svého počítače a nebo odděleně.
Projekci představovalo několik promítacích pláten. To hlavní Full HD bylo totožné s tím na Breakpointu, další menší plátna byla rozmístěna tak, aby návštěvníci, co zrovna jí, či tančí mohli rovněž sledovat hlavní dění. Zmiňovat internet, wifi apod nemá smysl, snad jen, že letos byla konektivita mnohem lepší, než na předchozích Breakpointech.
Visáč je stoupenec C64 scény, nevezl sice žádný hotový příspěvek, ale asemblil 3D scénu městských mrakodrapů do dema pro Plus4 (low-cost nástupce C64 s několika omezeními), tento rok by to chtěli kluci vydat a tak se těšte. eKe a já jakožto organizátoři RESETkání jsme považovali za povinnost jet se podívat na největší akci na světě (jak z důvodu zábavy, tak z důvodů inspirace). Původně jsem sice s klukama plánoval demo, dokonce dvě, ale jakmile jsem zjistil, že na tom dělám sám, zanechal jsem prací, protože to jednoduše pozbývalo smyslu. Upnul jsem se nakonec na realizaci nápadu do statického 3D obrázku, úspěšně ho dokončil a odevzdal do „Modern graphics compo“.
Nehodlám letos chronologicky popisovat den po dni, kvůli nezájmu a abych příliš nenudil. Jen bych chtěl vyzdvihnout to, o co se ti, co odřekli akci, vlastně ochudili.
V prvé řadě akce, ačkoliv byl akci přisuzován status následovníka Breakpointu, s ním neměla až zas tolik společného. Neopakovaly se excesy typu ožralí Dánové, Němci a Poláci, různorodá hlasitá hudba z 10 míst najednou, poblité chodby, záchody... Naopak chytře rozvržená místa uspokojila každého, kdo chtěl kouřit a chlastat, mohl ven k ohni, ke grilu. Kdo chtěl hlasitou muziku, byl tu prostor, kde neustále nějaký DJ mixoval DnB a velmi pěkně. Kdo chtěl hrát, mohl mastit pinball buď virtuálně (organizátoři připravili server pro hraní pinballovek) nebo naživo na několika automatech (naživo je to o dost lepší!). Ostatní připravovali své příspěvky do compa v klidu na place.
I na Brejku bylo zvykem prokládat nabitý rozvrh live představeními kapel a různých muzikantů. REVISION na to šel chytře, oslovil jen demoscene muzikanty a ti sami namixovali skvělé hodiny doprovázené vkusnou grafickou projekcí (mix nejlepších demo scén). Spoustu lidí to zvedlo ze židlí a šli na plac trochu se protáhnout (i já s eKem jsme po několika Plzních neodolali) ;o)
Již jsem zmínil, že přijel sám Jens (s manželkou) a rozprostřel si svůj malý stánek s hardwarem. Nebyla chvíle, aby nebyl obklopen nějakým Commodoristou či Amigistou. Jak bývá zvykem, Jens vždy přiveze několik beden hardwaru a se slevami 5-25% je prodává. I já neodolal a jednou jakmile byl Jens o samotě, přifařil jsem se a Jense oslovil. Musím říct je to príma chlápek, dělal jsem trochu nezkušeného Amigistu, co neví co si koupit a on mi velmi rád ukázal všechno možné. Koupil jsem nakonec interface na PS/2 klávesnici, kde již není problém se stiskem více kláves najednou. A pak dvě jeho IDE2CF redukce, která umí osadit hned 2 CF karty (jednu na master, druhou na slave). Navíc Jens si poradil s problémem, který odmítal u některých přijmout CF jako disk a uváděl jej jen jako „Removable“ (přes tento interface prý chodí úplně všechny CF - uvidíme). Redukce jsem vzal rovnou 2, protože jsou funkční jak na Amize, tak na PC a to se bude hodit. To však nebylo všechno, Jens sebou měl i prototypy jeho budoucícho hardware (pro A500, A600 a 1200), ty měl sice uschované, ale protože jsme spolu kecali a kecali, nedalo mu se nepochlubit a nakonec to vybalil všechno ;o) Nádhera, paráda, jééé ... Nemohl jsem však fotit, ba ani nemohu říct o co jde (zavázal jsem se mu slibem), ovšem co mohu říci je, že většina prototypů byla již funkční a brzy je Jens uveřejní jako nové produkty. Jsem rád, že jsem ještě nezačal s upgradem své holé A600, po tom co jsem viděl si velmi rád ještě chvilku počkám ;o)
Compos se od Breakpointu malinko změnily. Bohužel sloučila se kategorie Amiga 4k a 64k do jedné Amiga intro (jednou to přijít muselo, bohužel), grafika se konečně rozdělila na Oldschool a Modern. Přibyla nová kategorie Web Browser demo. Udály se i další změny, ale to už nebudu rozebírat. Nás zajímaly Amiga příspěvky, těch bylo zase o něco méně než minulý rok, respektive 5 inter a 5 dem (kupodivu i PC dem bylo jen 10). Ephidrena, TBL, Tulou, Haujobb a Software Failure nevydali nic. Naopak Britelite (tj Ghostown, RNO a Dekadence), Blueberry (Loonies), Focus Design a hlavně polští mistři z Elude se vytáhli ;o) Tady je menší tabulkové sumárum:
Oldschool 4k: | ||||
3 | Spring Onion | Neural & Rebels | Amiga ECS/OCS | https://www.pouet.net/prod.php?which=56882 |
4 | Fourskin | RNO | Amiga ECS/OCS | https://www.pouet.net/prod.php?which=56913 |
Amiga Intro: | ||||
1 | Spitz | Focus Design | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56854 |
2 | Kheper | Moods Plateau | Amiga ECS/OCS | https://www.pouet.net/prod.php?which=56857 |
3 | Conqueror | Depth | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56863 |
Amiga Demo: | ||||
1 | Human Traffic | Ghostown & Loonies | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56883 |
2 | Shake off the dust | Elude | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56884 |
3 | Massive | Skarla | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56885 |
4 | Swansong | Dekadence | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56886 |
5 | Magic happen in S. | TSRI | Amiga AGA | https://www.pouet.net/prod.php?which=56888 |
Zde je ještě k nahlédnutí/stažení můj příspěvek. Skončil jsem desátý ze 17ti. Snažil jsem se, na obrázku jsem strávil dva dny, ale jiní byly profesionálnější a někteří mají prostě „zvučnější jméno“ ;o)
Do příště bych rád měl opět něco „dynamického“ (intro, demo, animaci), Amiga potřebuje hlavně podpořit demotvorbu, jinak nám zruší i to poslední compo vyhrazené pouze pro Amigu a to by byl už definitivní konec scény na Amize, na platformě, na které scéna vlastně začala.
Na konec bych se rád ještě vrátil k Jensovi. Když jsme spolu klábosili, došlo i na existenční témata, on řekl něco, co mě zahřálo na duši a rád se s vámi o jeho slova podělím: Dělám do Amiga HW už přes patnáct let, už jsem s ní tak dlouho, že nemám důvod proč bych končil.
Kéž by se tímto heslem řídil každý z nás.