Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Uridium 2

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Uridium 2

    Jsou desítky a stovky kosmických stříleček. Většinou jsou si podobné jak vejce vejci. Občas se ale objeví výjimky a někdy jsou výjimečné až tak, že se stanou legendou. Kdysi pradávno, dnes je tomu už 22 let, se na králi osmibitů, Commodoru 64, objevilo Uridium.

    Uridium - krabice a manuál
    Uridium 2 - krabice a manuál


    Přestože kromě výše zmiňovaného počítače existovala verze i pro Spectrum a Amstrada, jenom ta C64ková to dotáhla až na status legendy. A to legendy až takové, že se o ní mluví dodnes jako o vrcholu C64kové střílečkové tvorby. Čím ta hra tak zaujala? Vždyť je to klasická tuctová raketka, která poletuje sem a tam podle schématu "znič všechno", ne? No jo, jenomže ono to tak docela není. Především hra je neskutečně svižná, raketka poletuje do všech směrů, má úžasnou animaci, stíny, pozadí budí dojem plastičnosti a krom typických nalétávajících "vln" nepřátel se dá ničit i povrch pod raketou. Story není důležitá, ale cíl každého levelu je zničit dostatek nepřátel a pozemních instalací a poté přistát na jediném nerozbombardovaném letišti. Pak následuje další level. A protože za celým dílem stál Andrew Braybrook a Steve Turner, neboli Graftgold, ze hry se stal hit. To bylo v roce 1986.

    Uridium 1
    Původní Uridium na Commodore 64. Nahoře Hi-score se známými iniciálami Andrewa Braybrooka.


    Následovalo několik různých neoficiálních "pokračování" a klonů, ale doba pokročila a v roce 1993 udeřil génius Braybrook znovu a to plnou silou. Aby taky ne, k dispozici měl o hodně namáklejší hardware, než před sedmi lety. Nová Amiga 1200 byl v té době skutečně výkonný kousek a proto je také nové Uridium 2 ohromující podívaná. Z celé hry zůstal pouze základní koncept - opět se proháníme raketou typu Manta nad nepřátelskými invazními loděmi a naším cílem je zničit jejich povrch jak nejvíc dokážeme, přičemž nám v cestě stojí všemožné pozemní instalace, do kterých to při neopatrném manévrování napálíme, a je po nás. Z povrchu po nás střílí kdeco, kanóny, tanky, homing rakety a krom toho nám po krku jdou opět klasické vlny nepřátel. Ty jsou tentokrát skutečně nápadité a dotěrné, všelijak manévrují, střílí kdečím, kladou nám do cesty miny a já nevím co ještě všechno. No ale abych se vrátil na začátek...

    Uridium 2
    Tohle už je Manta v modernizovaném amigovském pojetí. LAND NOW!


    Hra na Amigu přišla na dvou disketách. Protože je to dílo Graftgoldu, má naprosto precizní programování - napřed se nabootuje z disku 1, natáhne si všechna potřebná data do paměti a pak chce disk 2. Po načtení z dvojky už se žádného obtěžujícího měnění disket nedočkáme, hra si tahá další data jen z disku 2. Během nahrávání hraje skvělá elektronická hudba od... ano, od Jasona Page, doprovázená parádními grafickými efekty. Nikde ani jedno hluché místečko, loadovací rutiny jsou naprosto vypíglované a budí v hráči nedočkavost už už si zahrát. Konečně je naloadováno, úvodní obrazovka s dech beroucími plazmovými efekty nám zlatým písmem vypisuje název hry. Ta si detekuje CPU naší Amigy a to je síla Graftgoldu, v tom byli vždycky jeho programátoři mistři. Hra je sice napsaná tak, aby fungovala na všech Amigách s 1mb paměti, ovšem pokud máme víc paměti, hra využije RAMdisk, kam si natahá všechno potřebné z disku 2 a pak už si nic dalšího neloaduje, což samozřejmě všechno pěkně urychlí. A pokud navíc máme AGA chipy, v Uridiu se objeví spousta báječných nových věcí. Především je tu nový mód Mayhem, který je pro opravdové střílečkové psychopaty. Umožňuje totiž hře využít maximum hardware a tak se na obrazovce objeví víc spritů, ale také víc samplů a zvukových efektů, víc grafických detailů a Manta je rychlejší. Ale i když nezvolíme mayhem mód, grafika dostane injekci. Pozná se to na detailech - z vypálených raket jde plamen a kouř, střely osvětlují okolí a podobně. Prostě úžasně vypiplaná záležitost.

    Uridium 2
    Jedna z vln nepřátel. Konkrétně tyhle lodě jsou také z původní hry, krásná návaznost na prní díl.


    Ostatní "normální" módy jsou ovšem neméně zajímavé a původní Uridium dovádějí až na hranici dokonalosti. Můžeme hrát klasickou hru pro jednoho hráče, ale také pro dva zároveň, kdy každý ovládá jednu Mantu. V tomto případě je jeden hráč leader a ovládá hru, neboli určuje kam se poletí, zatímco druhý je wingman a má omezené možnosti pohybu v rámci aktuálního výřezu obrazovky. Kdo z hráčů je během kola úspěšnější, stane se leaderem pro příští level. Také můžeme využít drona a v tom případě se do hry pro jednoho hráče přidá druhá Manta, která kopíruje pohyb té první. Ničit nepřátele nám pomůže 12 různých zbraní, včetně takových vychytávek jako jsou bomby, samonaváděcí rakety a torpéda.

    Uridium 2
    Speciální zbraň Circle laser, nazývaná "kolečka".


    Hlavní princip hry se oproti jedničce nijak nezměnil, propastný rozdíl je v ale provedení. Je to prostě neuvěřitelná grafická a zvuková orgie, padesátisnímkový scrolling, který je plynulý až oči přecházejí (a hlavně scrolluje do všech stran), výbuchy, masakr, ratata čuňata brouka! Dospodu obrazovky přibyl radar, který nám ukazuje blížící se nepřátele a pozemní překážky a který se dá opravdu skvěle využívat, jedna z nejnepříjemnějších věcí je tak rušička radaru, kterou potvoráci v pozdějších levelech hojně využívají. Každý level končí zničením pozemní instalace zevnitř - když se nám podaří rozmlátit dostatečný počet létajících, jezdicích i stojicích protivníků a všelikého okolního vybavení, najdeme přistávací plochu označenou šipkami, pilot Manty naběhne do reaktorové komory a zde vidíme energetické jádro, které je potřeba zničit. Jádro se brání, má k dispozici v každém levelu nové a silnější defenzivní mechanizmy a boj nebývá lehký. Pokud ho ale rozflákáme, odměnou nám je možnost nakrást nové zbraně, efektní výbuch celého invazního plavidla a postup do dalšího levelu. Krása.

    Uridium 2
    Souboj se samotným reaktorovým jádrem nepřátelského dreadnoughtu.


    Uridium 2
    Ratata-čuňata-brouka a KABOOOM!


    Hiscore se ukládá na disk 2, ovšem nejen to. Hra je, jak už jsem napsal, neuvěřitelně precizně napsaná. Čili při příštím zahrání si pamatuje také naše přednastavené preference a také nám umožní začít v sadě levelů (čili flotile), kterých jsme posledně dosáhli.

    Uridium 2 je zběsilá řežba pro skutečně drsné hráče, po úvodních lehkých levelech nastávají tvrdá kola, kde je potřeba opravdu přesné ovládání a výborný postřeh společně s dobrou volbou zbraní. Za to ovšem hráče odmění nepopsatelnou řemeslnou kvalitou. Samozřejmě, je to přece Graftgold.
    Naposledy upravil Predseda; 01.03.2023, 23:22:43.
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil sailor
      I když je počítač Sam460ex s námi již bezmála patnáct let, je v AmigaNG světě tak trochu nenápadný. Nenajdete o něm téměř žádný blog či recenzi. Snad jen pár videí na youtube. A přesto je tento počítač v několika směrech výjimečný. Takže když už mám od loňska k dispozici jeho poslední verzi Sam460LE, trochu ho představím.

      Sam460ex ( HW: 2010, AmigaOS 4.1 u2: 2011, MorphOS 3.8: 2015)

      1. Historie

      V roce 2008 kdy firma ACube jako jediná vyráběla počítače kompatibilní...
      13.12.2024, 09:37:39

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • pavlor
      Odpověděl na Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil pavlor
      Skvělý článek!
      18.12.2024, 14:54:09
    • sailor
      Odpověděl na Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil sailor
      Také musím říct, že mě Sam460le mile překvapil.
      3D ovladače pro MorphOS jsou v procesu . Kupodivu doopravdy. Bigfoot na tom dělá.
      V devátém veřejném upgradu TinyGL již 3D ovladače pro Terascale a Terascale2 byly ( s označením work-in-progress ). Nestihla jsem je vyzkoušet a v desátém upgradu již opět nejsou, takže měly nejspíše nějaké chybky.
      16.12.2024, 19:38:18
    • Stano
      Odpověděl na Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil Stano
      Veľmi sa mi páči, ako výrazne dokáže grafická karta posunúť "starý" či "nevýkonný" počítač smerom k všeobecnej použiteľnosti. Ako sú na tom drivre pre MoprhOS?
      16.12.2024, 19:00:15
    • Falcon_11
      Odpověděl na Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil Falcon_11
      DIk, znova za ďaľší super článeček, kde sa človek podozvedá aj veci, čo ešte ani nepočul, nevidel a tým pádom si pekne doplní svoje vedomosti. Este raz dik.
      16.12.2024, 16:32:22
    • sailor
      Sam460 - PCIe průkopník
      vytvořil sailor
      I když je počítač Sam460ex s námi již bezmála patnáct let, je v AmigaNG světě tak trochu nenápadný. Nenajdete o něm téměř žádný blog či recenzi. Snad jen pár videí na youtube. A přesto je tento počítač v několika směrech výjimečný. Takže když už mám od loňska k dispozici jeho poslední verzi Sam460LE, trochu ho představím.

      Sam460ex ( HW: 2010, AmigaOS 4.1 u2: 2011, MorphOS 3.8: 2015)

      1. Historie

      V roce 2008 kdy firma ACube jako jediná vyráběla počítače kompatibilní...
      13.12.2024, 09:37:39
    • Prober (CADA)
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil Prober (CADA)
      Cena? Přece klasická Amigácká. Samotná deska včetně 4GB RAM je za 1.225 Euro (31.067,- Kč) a kompletní komp potom za 1.605 Euro (40.704,- Kč).
      28.10.2024, 17:44:09
    • Noro
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil Noro
      Hezké čtení.
      To s tím FPU co jsem pochopil, byl ten hlavní důvod odkládání A1222+ . Otázka co dál s tíma hlavně jak jsou na tom ceny.
      28.10.2024, 16:25:02
    • Cyberian
      Odpověděl na Programování EPROM na PC podruhé
      vytvořil Cyberian
      Zrovna resim tema MX29F1615 EEPROM programmer, protoze jsem jeden nasel po globalnom prohledavani PCBWay. No a obloukem jsem skoncil tu. Diky za navod, bude se hodit!
      04.09.2024, 06:17:57
    • DaMi
      Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIA
      vytvořil DaMi
      👍🏽 Paráda Dedy, jste šikovní. 👍🏽
      13.07.2024, 19:24:00
    • Dedy
      Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIA
      vytvořil Dedy
      Tak jsem se konečně dostal ke zprávě o úspěšné instalaci AOS3.2.2. Sice s menšími problémy a s vydatnou pomocí Derika se na ARTWay podařilo, na čistou CF, a teď sbírám odvahu na přeinstalaci AOS3.1.4, přece jen je to větší karta. Jo a jinak vše provedeno na IDE LayLines, díky Boboovi, vše zatím funguje, jen ještě opravit tu kolizi PCMCIA s 8 MB paměti, ale to by se mělo vyřešit..
      Díky Dami, skvělá práce.
      12.07.2024, 16:04:03

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a500 (5) a1200 (6) akce (18) amiga (20) apple (7) artway (6) cybergraphx (5) demoscena (10) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (17) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) srazy (13) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X