Jsou desítky a stovky kosmických stříleček. Většinou jsou si podobné jak vejce vejci. Občas se ale objeví výjimky a někdy jsou výjimečné až tak, že se stanou legendou. Kdysi pradávno, dnes je tomu už 22 let, se na králi osmibitů, Commodoru 64, objevilo Uridium.
Přestože kromě výše zmiňovaného počítače existovala verze i pro Spectrum a Amstrada, jenom ta C64ková to dotáhla až na status legendy. A to legendy až takové, že se o ní mluví dodnes jako o vrcholu C64kové střílečkové tvorby. Čím ta hra tak zaujala? Vždyť je to klasická tuctová raketka, která poletuje sem a tam podle schématu "znič všechno", ne? No jo, jenomže ono to tak docela není. Především hra je neskutečně svižná, raketka poletuje do všech směrů, má úžasnou animaci, stíny, pozadí budí dojem plastičnosti a krom typických nalétávajících "vln" nepřátel se dá ničit i povrch pod raketou. Story není důležitá, ale cíl každého levelu je zničit dostatek nepřátel a pozemních instalací a poté přistát na jediném nerozbombardovaném letišti. Pak následuje další level. A protože za celým dílem stál Andrew Braybrook a Steve Turner, neboli Graftgold, ze hry se stal hit. To bylo v roce 1986.
Následovalo několik různých neoficiálních "pokračování" a klonů, ale doba pokročila a v roce 1993 udeřil génius Braybrook znovu a to plnou silou. Aby taky ne, k dispozici měl o hodně namáklejší hardware, než před sedmi lety. Nová Amiga 1200 byl v té době skutečně výkonný kousek a proto je také nové Uridium 2 ohromující podívaná. Z celé hry zůstal pouze základní koncept - opět se proháníme raketou typu Manta nad nepřátelskými invazními loděmi a naším cílem je zničit jejich povrch jak nejvíc dokážeme, přičemž nám v cestě stojí všemožné pozemní instalace, do kterých to při neopatrném manévrování napálíme, a je po nás. Z povrchu po nás střílí kdeco, kanóny, tanky, homing rakety a krom toho nám po krku jdou opět klasické vlny nepřátel. Ty jsou tentokrát skutečně nápadité a dotěrné, všelijak manévrují, střílí kdečím, kladou nám do cesty miny a já nevím co ještě všechno. No ale abych se vrátil na začátek...
Hra na Amigu přišla na dvou disketách. Protože je to dílo Graftgoldu, má naprosto precizní programování - napřed se nabootuje z disku 1, natáhne si všechna potřebná data do paměti a pak chce disk 2. Po načtení z dvojky už se žádného obtěžujícího měnění disket nedočkáme, hra si tahá další data jen z disku 2. Během nahrávání hraje skvělá elektronická hudba od... ano, od Jasona Page, doprovázená parádními grafickými efekty. Nikde ani jedno hluché místečko, loadovací rutiny jsou naprosto vypíglované a budí v hráči nedočkavost už už si zahrát. Konečně je naloadováno, úvodní obrazovka s dech beroucími plazmovými efekty nám zlatým písmem vypisuje název hry. Ta si detekuje CPU naší Amigy a to je síla Graftgoldu, v tom byli vždycky jeho programátoři mistři. Hra je sice napsaná tak, aby fungovala na všech Amigách s 1mb paměti, ovšem pokud máme víc paměti, hra využije RAMdisk, kam si natahá všechno potřebné z disku 2 a pak už si nic dalšího neloaduje, což samozřejmě všechno pěkně urychlí. A pokud navíc máme AGA chipy, v Uridiu se objeví spousta báječných nových věcí. Především je tu nový mód Mayhem, který je pro opravdové střílečkové psychopaty. Umožňuje totiž hře využít maximum hardware a tak se na obrazovce objeví víc spritů, ale také víc samplů a zvukových efektů, víc grafických detailů a Manta je rychlejší. Ale i když nezvolíme mayhem mód, grafika dostane injekci. Pozná se to na detailech - z vypálených raket jde plamen a kouř, střely osvětlují okolí a podobně. Prostě úžasně vypiplaná záležitost.
Ostatní "normální" módy jsou ovšem neméně zajímavé a původní Uridium dovádějí až na hranici dokonalosti. Můžeme hrát klasickou hru pro jednoho hráče, ale také pro dva zároveň, kdy každý ovládá jednu Mantu. V tomto případě je jeden hráč leader a ovládá hru, neboli určuje kam se poletí, zatímco druhý je wingman a má omezené možnosti pohybu v rámci aktuálního výřezu obrazovky. Kdo z hráčů je během kola úspěšnější, stane se leaderem pro příští level. Také můžeme využít drona a v tom případě se do hry pro jednoho hráče přidá druhá Manta, která kopíruje pohyb té první. Ničit nepřátele nám pomůže 12 různých zbraní, včetně takových vychytávek jako jsou bomby, samonaváděcí rakety a torpéda.
Hlavní princip hry se oproti jedničce nijak nezměnil, propastný rozdíl je v ale provedení. Je to prostě neuvěřitelná grafická a zvuková orgie, padesátisnímkový scrolling, který je plynulý až oči přecházejí (a hlavně scrolluje do všech stran), výbuchy, masakr, ratata čuňata brouka! Dospodu obrazovky přibyl radar, který nám ukazuje blížící se nepřátele a pozemní překážky a který se dá opravdu skvěle využívat, jedna z nejnepříjemnějších věcí je tak rušička radaru, kterou potvoráci v pozdějších levelech hojně využívají. Každý level končí zničením pozemní instalace zevnitř - když se nám podaří rozmlátit dostatečný počet létajících, jezdicích i stojicích protivníků a všelikého okolního vybavení, najdeme přistávací plochu označenou šipkami, pilot Manty naběhne do reaktorové komory a zde vidíme energetické jádro, které je potřeba zničit. Jádro se brání, má k dispozici v každém levelu nové a silnější defenzivní mechanizmy a boj nebývá lehký. Pokud ho ale rozflákáme, odměnou nám je možnost nakrást nové zbraně, efektní výbuch celého invazního plavidla a postup do dalšího levelu. Krása.
Hiscore se ukládá na disk 2, ovšem nejen to. Hra je, jak už jsem napsal, neuvěřitelně precizně napsaná. Čili při příštím zahrání si pamatuje také naše přednastavené preference a také nám umožní začít v sadě levelů (čili flotile), kterých jsme posledně dosáhli.
Uridium 2 je zběsilá řežba pro skutečně drsné hráče, po úvodních lehkých levelech nastávají tvrdá kola, kde je potřeba opravdu přesné ovládání a výborný postřeh společně s dobrou volbou zbraní. Za to ovšem hráče odmění nepopsatelnou řemeslnou kvalitou. Samozřejmě, je to přece Graftgold.
Oznámení
Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.
Uridium 2
Sbalit
- Vytvořil: Predseda
- Zveřejněno: 17.12.2008, 22:51:00
- 30 zobrazení
- Počet komentářů: 0
-
X
Sbalit
Nejnovější články
Sbalit
Obsah nebyl nalezen.
Kategorie
Sbalit
Nové komentáře v článcích
Sbalit
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil Prober (CADA)Cena? Přece klasická Amigácká. Samotná deska včetně 4GB RAM je za 1.225 Euro (31.067,- Kč) a kompletní komp potom za 1.605 Euro (40.704,- Kč).
-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 17:44:09 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil NoroHezké čtení.
To s tím FPU co jsem pochopil, byl ten hlavní důvod odkládání A1222+ . Otázka co dál s tíma hlavně jak jsou na tom ceny.-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 16:25:02 -
-
Odpověděl na Programování EPROM na PC podruhévytvořil CyberianZrovna resim tema MX29F1615 EEPROM programmer, protoze jsem jeden nasel po globalnom prohledavani PCBWay. No a obloukem jsem skoncil tu. Diky za navod, bude se hodit!
-
Kanál: Návody
04.09.2024, 06:17:57 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DaMi👍🏽 Paráda Dedy, jste šikovní. 👍🏽
-
Kanál: Návody
13.07.2024, 19:24:00 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DedyTak jsem se konečně dostal ke zprávě o úspěšné instalaci AOS3.2.2. Sice s menšími problémy a s vydatnou pomocí Derika se na ARTWay podařilo, na čistou CF, a teď sbírám odvahu na přeinstalaci AOS3.1.4, přece jen je to větší karta. Jo a jinak vše provedeno na IDE LayLines, díky Boboovi, vše zatím funguje, jen ještě opravit tu kolizi PCMCIA s 8 MB paměti, ale to by se mělo vyřešit..
Díky Dami, skvělá práce.-
Kanál: Návody
12.07.2024, 16:04:03 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailor@stano
promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu-
Kanál: Hardware
16.04.2024, 17:31:46 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil StanoĎakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 09:25:38 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorno, hlučnost....
oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.
TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
Takže to může v obou případech být 0 dB(A).
Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 07:37:33 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil pavlorTower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
-
Kanál: Hardware
14.04.2024, 07:01:54 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorSamozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:
Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....-
Kanál: Hardware
13.04.2024, 14:59:46 -
Populární tagy v článcích
Sbalit