Editace první stránky
Původně jsem chtěl dělat popis programu, ale jsem pouze uživatel, který si jen občas hraje. S ProTrackerem jsem si už nehrál bezmála 9 let, takže se s ním znovu učím. Pokud si chcete zahrát se mnou, můžete. První věc, sosněte si tento soubor a otevřete jej v ProTrackeru.
Nejdříve si zeditujeme bicí. Nacházíme se v Tracku #1, nalistujte si šipkami sample na "02", zkuste si zmáčknout třeba klávesu "G", měli byste slyšet kopák k hajtkou, ale je dost hlubokej, tak stiskněte "T", to už je docela dobrý... Taky si ještě procvakejte F1 a F2 a zkuste si přehrát sampl - aha, tady se přepínají oktávy!
Tak a teď se přepneme do edit módu pomocí klávesy "Space" a můžeme zaznamenávat, šipka mi zmodrá . Stisknu "T" a na pozici 00 na Track#01 se mi objeví G-3 2 (viz. obrázek). G znamená nota "G", 3 znamená třetí oktáva a 2 znamená sample 02 (kopák s hajtkou). Takže máme první notičku, sjedu si kurzorovejma šipkama dolů na pozici 06 a stisknu klávesu "T" znovu... takhle jedu podle přiložené tabulky až na konec stránky a vypnu edit mode, buď ikonkou a nebo opět "Space", šipka mi opět zčervená.
Teď by to tam chtělo dodat šroťák, mám jej taky v Tracku #1, je to z důvodu, že ProTracker a povětšinou i Amiga pracuje se 4-mi audio kanály, takže musíme trochu šetřit... Nalistuju si sample "03", šroťák, chcete-li Snare Drum. Opět se přepneme přes tu nejdelší klávesu na klávesnici a můžeme jej dopsat podle tabulky. Tím máme Track#01 na této stránce zaplněný. Kurzorovou šipkou si popojedu doprava na Track #2, tady je důležitý, abych skončil s kurzorem (červený rámeček) hned za oddělovačem mezi prvním a druhým trackem, jinak už editujete efekty (k těm se taky časem dostaneme) a neslyšíte samply při mačkání do kláves. Tak, teď si zeditujeme jednoduchou Pad Basu, přepněte se na Sample 01 a zas pokračujte podle tabulky pro Track#02.
Jestliže máme hotovo, popojedeme se do Tracku#04.To z toho důvodu, aby se nám netloukla pad basa s melodií v jedný bedně, ale aby to hrálo ze dvou. Opět to docvakněte podle tabulky a máme první stránku komplet. Přijde mi to falešný, ale jde o princip - konec konců, vždyť si můžete vykoumat svou vlastní melodii, basu i rytmus. Ještě bych to trochu zrychlil, aspoň na 135 BPM.
Pokud si výsledek svého snažení chcete uložit, stiskněte ikonku DISC OP. a a přes SAVE MODULE tak můžete učinit. Doporučuju změnit MODFORM z IFF na OLD, mám radši, když má modul koncovku .MOD. Výsledek našeho snažení by měl znít takto.
Samply jsou z modulu Thalamusicod Sonic Projects (1991).
Playlist a další stránky
Před chvílí jsme si zkusili zaplnit první stránku notičkama v ProTrackeru. Pokud si jí pustíte přes PLAY (pravý ALT), začne vás nudit minimálně při druhém třetím poslechu. Co s tím? Chtělo by to zeditovat nové stránky. Cvakněte do POS.ED. a objeví se playlist, kde je jenom jedna stránka. Cvaknu si párkrát Insert, abych tam měl čtyři stránky (PATTERNY). Na pozici 0000 (vlevo) změním hodnotu vpravo na 01 pomocí INCR. Teď se přesunu kurzorovýma šipkama z pozice 0000 na pozici 0001, tam ponechám hodnotu na 00, popojedu na pozici 0002, dám hodnotu 03 a na poslední pozici 0003 a hodnotu změním na 02 (viz. obrázek).
Nechte si puštěný PositionEditor, nepřepínejte se do hlavního menu - editace dalších stránek bude rychlejší a přehlednější. Teď si pustíme modul přes pravý ALT a zjistíme, že první stránka je hluchá - zastavíme přehrávání klávesou "Space". Tady si můžeme udělat jednoduché Intro. V PosEd. se přesuneme šípkama na 0001 a tam máme naší první zeditovanou stránku. Najedeme si myší do Tracku #1, kde máme bicí. V panelu Track/Pattern/Cmds jej přes Copy zkopírujeme, znova se přecvaknu myší do PosEdu (PosEd. : ) a najedu na pozici 0002 (pat.03). V menu Track/Pattern/Cmds cvaknu na PASTE (vložit) - a ejhle, zkopíroval jsem si bicí do nové stránky. Když se teď přepnete do Main Menu, zjistíte, že tam je také POZICE, PŘEPÍNÁNÍ MEZI STRÁNKAMI A DÉLKA MODULU (viz obr.). Hodnota Leigth je nyní na 0004 (čtyři stránky modulu nastavené v playlistu). Jde tedy upravovat playlist i v Main Menu, ale pro začátek se raději držme playlistu/Position editoru, zkrátka je přehledný.
Teď si opět najedu na naší první zeditovanou stránku z minula, v Track/Pattern/Cmds se přepnu na Pattern, celý pattern (Track # 1 až #4) zkopíruju a vložím jej do pozice 0002, hodnoty 03 (předposlední stránka v playlistu). Pokud jste si všimli, zůstal mi zde volný Track#3. Přidáním jednoho motivu stránku oživíme, konkrétně samplem 09, máte opět v tabulce, kde a jaké klávesy při záznamu mačkat. Tabulka je zkrácená, nahrajete jen 7 notiček, první na pozici 00, klávesa M, druhá na pozici 06, klávesa G atd... podle tabulky...
Výsledek našeho snažení by měl znít takto.
Fade out, fade in, skok na další stránku, BPM
Teď se mrkneme na jednoduché efekty. Možná jste si u listování v samplech všimli, že jsou číslovány 01-09, pak ale 0A-0F a opět 10-19, pak 1A-1F. Při vkládání faderu hlasitosti je nejnižší hodnota C00 a nejvyšší (nejhlasitější) C40, ovšem hodnot má 64, úrovně mezi 09-10 jsou opět 0A-0F. My si můžeme pro každý sample nastavit vlastní úroveň volume, číslování je zde stejné (A-F) - mrkněte na obrázek:
My si ale nejdříve ukážeme, jak efekty vkládat a v prvním obrázku zabiju hned dvě mouchy jednou ranou (nebudu vkládat tabulku jak a co editovat). Na první stránce v playlistu v Tracku#1 vidíte na pozici červeného kurzoru vepsáno "D00". Vpište tuto hodnotu v edit.módu na pozici (řádku stránky) 31. Zároveň vidíte, že nám odminula přibila v Tracku#2 na 28.řádce jedna notička G-1 1. - a vy už víte, že G je nota G, první jednička je sample 1 (pad basa), druhá jednička je oktáva 1 - stačí jen v edit módu stisknout klávesu "V". Poslední vychytávka, pokud mi ProTracker notu zaznamená G-1 2. (G, sampl 1, oktáva 2), najedu si kurzorovou šipkou na tu "dvojku" a přepíšu ji na hodnotu 1 - nemusím tedy přepínat oktávy pomocí F1, F2, ale jde to takto.
Teď si pustíme modul. První stránka je intro, ale poslouchat celou stránku jen bicí je ubíjející. Díky provedeným úpravám se nyní v Tracku#2 na řádce 28 ozve první tón pad basy, Efektík "D00" způsobí, že z pozice (řádky stránky) 31 skočí na pozici 00 další stránky v playlistu, čili mi intro zkrátí o polovinu. Přehrávání pak dál pokračuje až do konce, kde máme ještě ten ošklivý dozvuk basy a skorokytary.
Přepneme se do poslední stránky v playlistu a doeditujeme si vše podle obrázku, už víte, která nota a číslo co znamená, tak se trochu potrapte (nebo si stáhněte výsledek dole). Když si stránku pustíte, vepsaný efekt od C40 do C00 způsobí, že zasmyčkovaný sample basy (Track #2) a kytary (Track #3) bude postupně ubírat na hlasitosti, až úplně zmlkne - je to Fade out (zeslabení). V Tracku#1a#4 si všimnete opačného postupu, Fade In. Zde zesiluji hlasitost a na poslední notě je hodnota C40, nebo pokud máte volume samplu nastavené na 40, můžete v tracku zápis C40 vypustit.
Poslední věc, rychlost přehrávání BPM lze nastavit též efektem. Na první stránce v playlistu, v první řádce jakéhokoli tracku zkuste vepsat efekt F05. Přehráváná se zrychlí, přičemž chcete li se vrátit na původní hodnotu, vepište F06, pokud chcete přehrávat pomaleji, vložte např F08. Na poslední stránku playlistu ještě můžeme vložit někam za Fade outy efekt F00 - před řádkou, kam efekt napíšete, se přehrávání modulu zastaví, neskočí vám už zpět na první stránku a nebude hrát pořát dokola.
Výsledek našeho snažení by měl znít takto.
Pitch Band
Teď se podíváme na číselné ekvivalenty Pitch Bend kolečka. Zápis efektu je jednoduchý, chceme-li skluz dolů, do efektů napíšeme např. hodnotu "202", chceme-li výjezd nahoru, napíšeme např. "102". Přičemž čím vyšší hodnota posledního čísla (v našem případě je to "2") tím více nám bude ovlivňovat pitch nahoru/dolů. Už se nebudu datlovat s tabulkama a budu spoléhat na vaší inteligenci, že to dokážete vyčíst rovnou z obrázků ProTrackeru, jak který pattern poupravit. Na pozici, první stránce v playlistu modulu (dále jen POS /I/D) 0000 se nic neděje, na POS /I/D 0001 v Tracku#2 je toto:
Na POS /I/D 0002 se toho děje nejvíce. V diskuzi k poslednímu příspěvku se trekkie Nooly zmiňoval o jiné cestě jak vytvořit Fade In/Out, a sice pomocí efektu Ax0 (in) a A0x (out) - je použit v Tracku#3 od řádku 33 níže (pouze fade in). Dále v Tracku#3 je použit opakovaně skluz nahoru a dolu u jedné noty (od řádky 20), v textu to vypadá blbě, když si pustíte modul, tato pasáž zní jak kdyby byl sampl rozvibrovaný, hodně nadsazeně lze říci, že jde o efekt Vibrato. Zeditujte si Tracky#2a#3 takto:
Výsledek našeho snažení by měl znít takto.
Posledně se též ozval Cybersite, že raději používá místo "béček" křížky. Tyto a jiné věci si můžete nastavit přes hlavní okno programu ikonkou Setup. Možná jste si všimli, že můj ProTracker od posledního příspěvku téměř Nortonovsky zmodral, pohrajete-li si s barvičkama, ten váš klidně může zezelenat. Je důležité si provedenou změnu uložit, k tomu slouží Save Config. A aby toho nebylo málo, takových konfigurací si v ProTrackeru můžete uložit 100, ale běžně vám úplně bohatě vystačí 1-2. Na obrázku je změna béček na křížky, políčko ACCIDENTAL, do kterého ukazuje šipka myši:
Pozn.: Pokud máte tipy, co by vás zajímalo, nebo máte něco k doplnění, šup s tím do diskuse. Nedokážu na všechno odpovědět, ale naštěstí tu nejsem jediný trekkie.
Oznámení
Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.
ProTracker 3.6x
Sbalit
- Vytvořil: Balda
- Zveřejněno: 19.07.2008, 15:09:00
- 13 zobrazení
- Počet komentářů: 0
-
Nejnovější články
Sbalit
Obsah nebyl nalezen.
Kategorie
Sbalit
Nové komentáře v článcích
Sbalit
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil Prober (CADA)Cena? Přece klasická Amigácká. Samotná deska včetně 4GB RAM je za 1.225 Euro (31.067,- Kč) a kompletní komp potom za 1.605 Euro (40.704,- Kč).
-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 17:44:09 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil NoroHezké čtení.
To s tím FPU co jsem pochopil, byl ten hlavní důvod odkládání A1222+ . Otázka co dál s tíma hlavně jak jsou na tom ceny.-
Kanál: Hardware
28.10.2024, 16:25:02 -
-
Odpověděl na Programování EPROM na PC podruhévytvořil CyberianZrovna resim tema MX29F1615 EEPROM programmer, protoze jsem jeden nasel po globalnom prohledavani PCBWay. No a obloukem jsem skoncil tu. Diky za navod, bude se hodit!
-
Kanál: Návody
04.09.2024, 06:17:57 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DaMi👍🏽 Paráda Dedy, jste šikovní. 👍🏽
-
Kanál: Návody
13.07.2024, 19:24:00 -
-
Odpověděl na Disketa s podporou CF karet v PCMCIAvytvořil DedyTak jsem se konečně dostal ke zprávě o úspěšné instalaci AOS3.2.2. Sice s menšími problémy a s vydatnou pomocí Derika se na ARTWay podařilo, na čistou CF, a teď sbírám odvahu na přeinstalaci AOS3.1.4, přece jen je to větší karta. Jo a jinak vše provedeno na IDE LayLines, díky Boboovi, vše zatím funguje, jen ještě opravit tu kolizi PCMCIA s 8 MB paměti, ale to by se mělo vyřešit..
Díky Dami, skvělá práce.-
Kanál: Návody
12.07.2024, 16:04:03 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailor@stano
promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu-
Kanál: Hardware
16.04.2024, 17:31:46 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil StanoĎakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 09:25:38 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorno, hlučnost....
oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.
TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
Takže to může v obou případech být 0 dB(A).
Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...-
Kanál: Hardware
15.04.2024, 07:37:33 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil pavlorTower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
-
Kanál: Hardware
14.04.2024, 07:01:54 -
-
Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vahvytvořil sailorSamozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:
Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....-
Kanál: Hardware
13.04.2024, 14:59:46 -
Populární tagy v článcích
Sbalit