Vytvořením vlastního WHDLoadu získáte hru, která bude obsahovat:
- Nejnovější opravy - a to často i opravu vlastní funkcionality hry, kdy je hra o něco rozšířena, občas jsou k dispozici nové zvuky nebo i hudba, nebo je tam něco předěláno či jinak vylepšeno.
- Podporu funkčnosti pod procesorem 68060 - většina nových WHDLoad her je optimalizována tak, aby běžela i pod 68060, aniž byste museli laborovat s vypínáním cache a dalšími nastaveními.
- ikonu dle vlastní volby - při tvorbě své WHDLoad verze hry si vybíráte i výslednou verzi ikony. Většinou je na výběr z několika.
- cheaty - v nových WHDLoad hrách je často možné při spuštění zapnout nesmrtelnost, spuštění hry od určitého levelu nebo podobná nastavení
- a další - třeba, že lze přeskočit intro, podporu druhého tlačítka fire, podporu cd32 joypadu a další vychytávky.
- a v neposlední řadě se vytvořením vlastní WHDLoad hry něco naučíte a budete vědět, že až hru budete později hrát, tak že je to právě ta vaše hra, kterou jste si vytvořili. A třeba vás bude o to více bavit .
Pro vytvoření vlastní WHDLoad verze hry je potřeba mít kromě nainstalovaného WHDLoadu i originální diskety příslušné hry nebo jejich obraz. Pokud diskety s hrou obsahují nějakou formu ochrany proti kopírování, nestačí mít ADF obraz, ale IPF. Her bez ochrany v 80. a 90. letech vycházelo ale minimum, takže ADFka starých her většinou nelze použít. Pro hry vydávané v současnosti je naopak ADF většinou v pořádku, protože žádnou ochranu proti kopírování nemají. IPF obrazy většiny her jsou k dohledání na internetu, případně je lze získat na grandis ftp serveru (English Amiga Board - eab).
ADFka cracknutých nebo jakkoli modifikovaných originálních her nelze použít.
Dále budeme potřebovat instalační balíček hry, kterou si budeme chtít vyrobit. Ten snadno získáme z WHDLoad.de.
Vytvoření vlastní WHDLoad hry z originálních disket přímo na amize
Toto je asi nejsnazší cesta. Předpoklad je, že máme amigu s funkční disketovou mechanikou a originálními disketami, které dokáže mechanika přečíst.
Do naší amigy nahrajeme instalační balíček (třeba Desert Strike) a připravíme si k ruce originální diskety. Instalační balíček DesertStrike.lha rozbalíme na požadované místo (třeba do ram disku), spustíme instalátor a projdeme jednotlivé kroky.
Je nám doporučeno nainstalovat a používat InstallerNG. Jestli chcete, můžete jej nainstalovat, já tak zatím neučiním. Tento installer umí během instalace automaticky otevírat a zavírat okna workbenche. V našem případě se to hodí, když chcete vybrat např. ikonu WHDLoad hry. Ukázky nového installeru jsou níže v časti tvorby vlastní WHDLoad hry z workbenche z HEF souborů.
Jak vidíte, nově vytvořená WHDLoad hra nabízí množství možností. Nyní můžeme začít hrát .
IPF obrazy
Pokud originální diskety nejdou přečíst nebo je nemáte, lze je nahradit IPF obrazy. Vyměnitelný formát pro uchovávání dat (Interchangeable Preservation Format - IPF) byl vytvořen Společností pro zachování software (Software Preservation Society) a tento formát umí přečíst data z disket na nejnižší úrovni a zálohovat je přesně tak, jak byla na původním médiu uložena bez ohledu na souborový systém média. IPF formát tedy dokáže přečíst a uchovat nejenom data uložená na běžném floppy formátu amigy (Old File System - OFS), ale i všechny NDOS souborové systémy včetně případné softwarové ochrany.
Jestliže byste si chtěli vyrobit vlastní IPF obraz diskety, budete potřebovat KryoFlux, Greaseweazle, DrawBridge nebo podobné zařízení (pozor, třeba Catweasel práci s IPF obrazy nepodporuje).
Již vytvořené IPF obrazy disket najdete na internetu, většina IPF obrazů amigáckých her je na grandis ftýpku, jsou ale i jinde, stačí hledat. Např. všechny IPF obrazy Team17 her najdete zde.
Nejsnáze se s IPF obrazy pracuje v emulátoru na pc. Emulátor (v mém případě WinUAE) ale práci s IPF soubory nativně nepodporuje, je potřeba mu přidat dynamickou a statickou knihovnu CAPSImg (CAPSImg.dll a CAPSImg.lib). Knihovny jsou k mání na Software Preservation Society, v mém případě jsem použil verzi 5.1 pro 64bitové Windows. Tyto dvě knihovny z adresáře x64 se dávají do rootu emulátoru, ostatní obsah jsem nepoužil, pro 64bitové Windows není potřeba. Přidáním těchto dvou knihoven bude emulátor nově schopen pracovat s IPF obrazy, podobně jako nativně pracuje s ADF obrazy.
Vytvoření vlastní WHDLoad hry z IPF obrazů v emulátoru
Předpoklady:
- máme rozchozený emulátor
- máme funkční systém s nainstalovaným WHDLoadem
- máme IPF obrazy hry - třeba Superfrog
- máme instalační balíček hry z WHDLoad - opět např. Superfrog
- Připojíme v emulátoru do DF0 obraz Superfrog_DiskOne.IPF
- Rozbalíme lha archiv hry, v mém případě Superfrog.lha třeba do ramdisku.
- Spustíme tvorbu instalačního balíčku ikonou Install
Vytvoření vlastní WHDLoad hry z HFE obrazu na amize
Vytvoření WHDLoad hry z IPF obrazu přímo na amize není příliš snadné. Podívejme se nejdříve na řešení přes Gotek nebo podobný floppy emulátor (v mém případě GoEx). Firmware floppy emulátoru FlashFloppy bohužel IPF soubory nedokáže přečíst, ale IPF soubory lze konvertovat do HFE formátu, s kterými si FlashFloppy i emulátor samotný již poradí.
Pro převod z IPF do HFE je potřeba HxC Floppy Emulator software.
IPF soubory lze v tomto software buď jednotlivě nebo dávkově převést na HFE. S HFE soubory si pak floppy emulátor vybavený FlashFloppy firmwarem snadno poradí, HFE soubory čte stejně jako ADFka. Nezapomeňte do umístění HxC Floppy Emulátoru přidat již zmíněné knihovny CAPSImg.dll a CAPSImg.lib. Bez nich se konverze nepodaří. Jako výsledný formát souboru je doporučen HFE - Rev 3 - Experimental.
Výsledné HFE obrazy lze nahrát na SD kartu nebo flash disk, vložit je do GoExu nebo Goteku, pustit instalační balíček a nechat načítat data z DF0. Ve svém GoExu mám aktuálně FlashFloppy ve verzi 3.41. Tvorba WHDLoad hry nyní proběhne stejně jako v prvním případě, kdy jsem WHDLoad hru vytvářel z DF0.
Připojení IPF obrazu do workbenche
IPF soubor lze připojit i do workbenche, je pro to potřeba Disk Image Device a pro něj doinstalovat řadu dalších doplňků, konkrétně:
expat.library, ClassAct, screennotify.library, titlebar.image, mpega.library a hlavně capsimage.device (jedná se o verzi 4.2 pro amigu).
A pokud chcete hezčí a barevnější ikonky, najdete je v AISS - Amiga Image Storage System. Konkrétně se jedná o obrázky list_cd, list_crypt, list_disk, list_checkmark, list_plugin, prefs, prefs_g, prefs_s, protectdrive, protectdrive_g, protectdrive_s, refresh, refresh_g, refresh_s, tapeeject, tapeeject_g, tapeeject_s, tapeinsert, tapeinsert_g, tapeinsert_s, které lze dát do SYS:Prefs/Presets/Images, nebo do rootu utility DiskImageGUI, případně i jinam, v čemž napoví SnoopDOS.
Instalací Disk Image Device docílíte toho, že i vaše amiga dokáže přistoupit k IPF souborům (o to se postará capsimage.device). Mně se ale podařilo instalátory ve WHDLoad balíčkách přesvědčit, aby si místo do DF0 šahaly do IDF0 jenom u DOSových her. Pokud byste měli jinou zkušenost, podělte se o ni dole v komentářích.
Pár obrázků z úvodních oken aktuálně vytvořených WHDLoad her: