Heretic II AmigaOS4 - mini-recenze
Heretic II byl původně vydán v roce 1998 na PC, o dva roky později pak přišla díky Hyperionu také verze pro Amigu (PowerPC/WarpOS). Po celá desetiletí patřil Heretic 2 mezi ty Amiga aplikace, které nebylo možné spustit na strojích s AmigaOS4 (tedy, mně se podařilo dohrát demo pod WinUAE/OS4), nový port přímo pro OS4 si klade za cíl tento dluh splatit. Zásadní roli zde hrál Steffen Häuser (TheMagicSN), tento port je v podstatě jeho dílo. Hra využívá Quake 2 engine a oproti původní Amiga verzi přináší i některá vylepšení (multitexturing - ať už je to cokoli - by měl přinést určité zrychlení) a podporu pro celou řadu grafických standardů - od GL4ES (Radeon HD/Radeon RX), přes klasické MiniGL až po software rendering pro ty z nás, kteří se musí obejít bez 3D.
Nákup a doprava
Heretic II jsem zakoupil u Alinea Computer (45 EUR + 15 EUR doprava a balné, celkem 60,96 EUR). Dobře zabalenou krabičku se hrou předal německý dopravce České poště, žádného e-mailu (případně SMS) jsem se však od ní nedočkal. Přes sledování zásilky německého dopravce se ale bylo možné dostat na postaonline.cz a dozvědět se, kam balíček došel (skončil na poště).
Provedení
Zásilka obsahuje klasickou krabičku (nikoli pouze DVD booklet), obal se dvěma CD (hra a hudba) - vyndat CD bylo trochu obtížnější... - a tištěný manuál. Vše v perfektní kvalitě.
Instalace
Obě CD jsem na svém notebooku pomocí Daemon Tools Lite a ImgBurn převedl na obrazy disků (ISO pro hru a BIN/CUE pro hudbu).
Instalace pod QEMU byla bez problémů (obraz disku byl použit jako CD jednotka), funkčnost hudby jsem nezkoušel.
Na Pegasos 2 jsem obrazy disků přenesl přes USB flash disk a ISO hry přihlásil přes diskimage.device. Instalace proběhla bez problémů. CD s hudbou (přes CUE) jsem přihlásil jako ICDO v diskimage.device GUI, v nastavení hry (sound settings) je pak třeba změnit CD unit na 4 (CD hudba je v diskimage.device unit 4). Heretic 2 se spustil v 640x480 software rendering, bylo nutné přepnout do MiniGL v nastavení (video settings) - grafická kvalita i rychlost tak výrazně poskočily.
Konfigurace hry
Rozložení kláves je značně archaické, ale dá se volně konfigurovat (změnil jsem na WASD etc.). Zrychlil jsem i mouse look.
Při přepnutí na MiniGL je obrazovka dosti tmavá, světlost je možné nastavit dle libosti.
Benchmarky
Do příkazové řádky (tak jako v Quake):
"timedemo 1"
a pak
"demomap standard"
vše bez CD hudby
QEMU 8.2.0 na Core i3-5005U 2 GHz:
640x480 - 8.3 FPS (1343 frames, 162.6 seconds; fullscreen; software rendering)
Tento test je nutné brát s rezervou, hostující počítač je přes 7 let starý levný notebook a emulace FPU v QEMU je pooomalá.
Pegasos 2, G4 1266 MHz, 1 GB RAM, Radeon 9250 128 MB:
640x480 - 20.1 FPS (2504 frames, 124.7 seconds; fullscreen; software rendering)
640x480 - 52.9 FPS (6606 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
800x600 - 44.7 FPS (5580 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
1024x768 - 35.4 FPS (4423 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
1280x1024 - 23.6 FPS (2948 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
Hraji v 1280x1024 (tedy v Andorii asi budu muset snížit rozlišení...).
Hra samotná
Ve zkratce 3D akční hra ve fantasy světě kombinující boj na blízko, na dálku (zbraně a kouzla), skákání a lehké hádanky (environment puzzles). V 1280x1024 MiniGL vše vypadá velice pěkně (tedy na více než 25 let starou hru...), CD hudba atmosféru příjemně dokresluje. Stabilita hry je relativně dobrá - různě jsem měnil nastavení i rozlišení obrazovky, opakovaně vypínal a zapínal hru - prozatím bez problémů. V průběhu hry jsem zaseknutí celého systému zaznamenal několikrát, především při zničení výbušného barelu, ale je to naštěstí ne příliš časté. Pod QEMU se mi hra zasekla jednou i při nahrávání uložené pozice.
Recenze původní Amiga verze v Amiga Review 56: https://amigareview.amiga.sk/amiga-review-56/heretic-ii
Recenzí PC verze je na internetu spousta: https://www.mobygames.com/game/673/heretic-ii/reviews/
Možné problémy
Na některých konfiguracích s R200 grafickými kartami jsou vadné textury patrně při užití multitexturingu (nové vylepšení v OS4 verzi), brzy by měl být dostupný update R200 driveru (ale původ chyby ještě není zcela jasný), prozatím je možné multitexturing vypnout: https://amigaworld.net/modules/newbb...=45207&forum=9
--S MiniGL v 640x480 jsem tuto chybu neměl, v 800x600 ano, v 1024x768 ne a 1280x1024 opět ne - ale chyba je u mne zatím jen na screenu console (asi mám štěstí). Je možné, že je problém jen v 800x600, bez tohoto problému jsem došel v 1280x1024 až do Andorie.
Dodávaný přehrávač videa nemá rád emulaci G4 pod QEMU (je třeba změnit na G3/750CXe).
V software renderingu a MiniGL není vidět množství zbývající munice u hellstaff a dalších zbraní.
Autor na připomínky rychle reaguje, na případné opravy tak asi nebudeme muset čekat dlouho.
Hodnocení
Plusy:
+Profesionální provedení
+Relativní stabilita
+Podpora různých grafický standardů (software rendering, MiniGL, GL4ES)
+Je možné hrát bez CD i s hudbou
+Rychlost
Mínusy:
-Cena
-Nutnost dodatečné konfigurace (klávesnice, MiniGL, CD unit)
-Určité grafické problémy na R200 a v software rendering
Co se týče mé maličkosti, už se těším na další projekt od autora tohoto portu (SiN).
Edit: Nový QEMU benchmark (původní nebyl za plné rychlosti).
Edit2: Problém se software rendering
Edit3+4: Problém s ukazatelem munice je i v MiniGL, více ke stabilitě.
Heretic II byl původně vydán v roce 1998 na PC, o dva roky později pak přišla díky Hyperionu také verze pro Amigu (PowerPC/WarpOS). Po celá desetiletí patřil Heretic 2 mezi ty Amiga aplikace, které nebylo možné spustit na strojích s AmigaOS4 (tedy, mně se podařilo dohrát demo pod WinUAE/OS4), nový port přímo pro OS4 si klade za cíl tento dluh splatit. Zásadní roli zde hrál Steffen Häuser (TheMagicSN), tento port je v podstatě jeho dílo. Hra využívá Quake 2 engine a oproti původní Amiga verzi přináší i některá vylepšení (multitexturing - ať už je to cokoli - by měl přinést určité zrychlení) a podporu pro celou řadu grafických standardů - od GL4ES (Radeon HD/Radeon RX), přes klasické MiniGL až po software rendering pro ty z nás, kteří se musí obejít bez 3D.
Nákup a doprava
Heretic II jsem zakoupil u Alinea Computer (45 EUR + 15 EUR doprava a balné, celkem 60,96 EUR). Dobře zabalenou krabičku se hrou předal německý dopravce České poště, žádného e-mailu (případně SMS) jsem se však od ní nedočkal. Přes sledování zásilky německého dopravce se ale bylo možné dostat na postaonline.cz a dozvědět se, kam balíček došel (skončil na poště).
Provedení
Zásilka obsahuje klasickou krabičku (nikoli pouze DVD booklet), obal se dvěma CD (hra a hudba) - vyndat CD bylo trochu obtížnější... - a tištěný manuál. Vše v perfektní kvalitě.
Instalace
Obě CD jsem na svém notebooku pomocí Daemon Tools Lite a ImgBurn převedl na obrazy disků (ISO pro hru a BIN/CUE pro hudbu).
Instalace pod QEMU byla bez problémů (obraz disku byl použit jako CD jednotka), funkčnost hudby jsem nezkoušel.
Na Pegasos 2 jsem obrazy disků přenesl přes USB flash disk a ISO hry přihlásil přes diskimage.device. Instalace proběhla bez problémů. CD s hudbou (přes CUE) jsem přihlásil jako ICDO v diskimage.device GUI, v nastavení hry (sound settings) je pak třeba změnit CD unit na 4 (CD hudba je v diskimage.device unit 4). Heretic 2 se spustil v 640x480 software rendering, bylo nutné přepnout do MiniGL v nastavení (video settings) - grafická kvalita i rychlost tak výrazně poskočily.
Konfigurace hry
Rozložení kláves je značně archaické, ale dá se volně konfigurovat (změnil jsem na WASD etc.). Zrychlil jsem i mouse look.
Při přepnutí na MiniGL je obrazovka dosti tmavá, světlost je možné nastavit dle libosti.
Benchmarky
Do příkazové řádky (tak jako v Quake):
"timedemo 1"
a pak
"demomap standard"
vše bez CD hudby
QEMU 8.2.0 na Core i3-5005U 2 GHz:
640x480 - 8.3 FPS (1343 frames, 162.6 seconds; fullscreen; software rendering)
Tento test je nutné brát s rezervou, hostující počítač je přes 7 let starý levný notebook a emulace FPU v QEMU je pooomalá.
Pegasos 2, G4 1266 MHz, 1 GB RAM, Radeon 9250 128 MB:
640x480 - 20.1 FPS (2504 frames, 124.7 seconds; fullscreen; software rendering)
640x480 - 52.9 FPS (6606 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
800x600 - 44.7 FPS (5580 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
1024x768 - 35.4 FPS (4423 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
1280x1024 - 23.6 FPS (2948 frames, 124.9 seconds; fullscreen; MiniGL)
Hraji v 1280x1024 (tedy v Andorii asi budu muset snížit rozlišení...).
Hra samotná
Ve zkratce 3D akční hra ve fantasy světě kombinující boj na blízko, na dálku (zbraně a kouzla), skákání a lehké hádanky (environment puzzles). V 1280x1024 MiniGL vše vypadá velice pěkně (tedy na více než 25 let starou hru...), CD hudba atmosféru příjemně dokresluje. Stabilita hry je relativně dobrá - různě jsem měnil nastavení i rozlišení obrazovky, opakovaně vypínal a zapínal hru - prozatím bez problémů. V průběhu hry jsem zaseknutí celého systému zaznamenal několikrát, především při zničení výbušného barelu, ale je to naštěstí ne příliš časté. Pod QEMU se mi hra zasekla jednou i při nahrávání uložené pozice.
Recenze původní Amiga verze v Amiga Review 56: https://amigareview.amiga.sk/amiga-review-56/heretic-ii
Recenzí PC verze je na internetu spousta: https://www.mobygames.com/game/673/heretic-ii/reviews/
Možné problémy
Na některých konfiguracích s R200 grafickými kartami jsou vadné textury patrně při užití multitexturingu (nové vylepšení v OS4 verzi), brzy by měl být dostupný update R200 driveru (ale původ chyby ještě není zcela jasný), prozatím je možné multitexturing vypnout: https://amigaworld.net/modules/newbb...=45207&forum=9
--S MiniGL v 640x480 jsem tuto chybu neměl, v 800x600 ano, v 1024x768 ne a 1280x1024 opět ne - ale chyba je u mne zatím jen na screenu console (asi mám štěstí). Je možné, že je problém jen v 800x600, bez tohoto problému jsem došel v 1280x1024 až do Andorie.
Dodávaný přehrávač videa nemá rád emulaci G4 pod QEMU (je třeba změnit na G3/750CXe).
V software renderingu a MiniGL není vidět množství zbývající munice u hellstaff a dalších zbraní.
Autor na připomínky rychle reaguje, na případné opravy tak asi nebudeme muset čekat dlouho.
Hodnocení
Plusy:
+Profesionální provedení
+Relativní stabilita
+Podpora různých grafický standardů (software rendering, MiniGL, GL4ES)
+Je možné hrát bez CD i s hudbou
+Rychlost
Mínusy:
-Cena
-Nutnost dodatečné konfigurace (klávesnice, MiniGL, CD unit)
-Určité grafické problémy na R200 a v software rendering
Co se týče mé maličkosti, už se těším na další projekt od autora tohoto portu (SiN).
Edit: Nový QEMU benchmark (původní nebyl za plné rychlosti).
Edit2: Problém se software rendering
Edit3+4: Problém s ukazatelem munice je i v MiniGL, více ke stabilitě.
Komentovat