Dneska jsem měl schůzku s Michalem Mariánkem, který v prosinci bude v Roxxy pořádat speciální umělecký pořad s tématem "mediální archeologie". Celý projekt má čtyři části - přednáška, výstava, performance a workshop (plus občas diskuze). Michal se zabývá elektronickým uměním a v rámci tématu mne tedy oslovil, jestli bych si nepřipravil nějaký program.
Předem musím říct, že nejde o žádnou hráčskou akci, nejde o žádnou počítačovou výstavu nebo tak něco. Sám přesně nevím, jaký program tam bude (to neví momentálně ani Michal, protože s realizací projektu začal nedávno), ale navrhnul jsem pár témat, která by za to stála zpracovat.
V zásadě by šlo o to, že bych měl jednu místnost nebo nějaký větší kout jenom pro sebe, kde bych si připravil nějakou prezentaci (stálou expozici - tedy patrně jenom na 1-2 dny, déle tyto akce netrvají) a večer bych měl cca 45 minut na přednášku. Není účelem diváka nějak vzdělávat, spíše mu poskytnout nějaký pocit, nějakou zajímavost, kterou by si z akce odnesl.
Archeologie - okamžitě mne napadlo, že bych rád zpracoval téma "co se dá všechno dělat s velice omezeným hardwarem a přitom divák pochopí, že je to něco úžasného". Vždy mne velice "rozčiluje", když někomu ukážu nějaké demo na Amize nebo hru na nějakém osmibitu a ten člověk sice řekne, že se mu to líbí, ale neumí si představit, kolik komplikované práce se za tím skrývá. Tato moje idea se skládá ze dvou částí - výstava a přednáška.
Přednášku bych jednoznačně udělal o Amize. Netřeba ale nějak jít do detailu, rád bych na ní jako na příkladu předvedl, jak lze takto starý hardware využít. Jak se pracuje s možnostmi, co tento stroj, koncepčně z roku 1985, dokáže. Představit divákovi, jaká byla situace mezi počítači dříve, jaká je nyní a jak Amiga vyčnívá. Rád bych to doplnil nějakou ukázkou (multitasking, více rozlišení najednou, Shapeshifter), nechci poskytnou komplexní pohled na Amigu, ale naopak vypíchnout nějaké extrabuřty, něco, co divák ještě nikdy na žádném počítači neviděl. Nebudu jej zahlcovat technickými daty, chci se pokusit sepsat text tak, aby se dal vyslechnout a udržel chvíli pozornost, přičemž sem tam bych rád diváka přivedl k smíchu nebo údivu právě onou praktickou ukázkou (například emulátor DOSu s nějakou aplikací, hrou, ideálně W95 - i když tam nevím, co AGA . I když mám v merku Amigu, rád bych to pojal trochu obecněji, abych divákovi v prvé řadě předal pochopení úžasu nad hrami či demy na starých platformách. Dokonce se nebráním ani tomu, že bych tam měl 2-3 různé stroje a na každém předvedl něco jiného - momentálně ještě nemám žádnou osnovu, dozvěděl jsem se to dneska.
Výstava na to navazuje. Mám takovou představu, že bych tam měl nainstalovano pár počítačů (1-3, ideálně prezentující výkonnostní skoky, takže 8bit a třeba Amiga), na kterých by dokola běželo nějaké demo - a před televizí by byla sluchátka. K tomu by pro ilustraci vytisknutý na papíře samotný kód dema, výpis paměti, ideálně assembler, který by byl vystaven vedle počítači, případně vyvěšený na zdi, jako obraz. Tím bych demonstroval (zejména u 8bitů) právě ten poměr paměti a možností (v případě Amigy bych volil 64k demo například).
Přátelé, rád bych vás všechny požádal o pomoc, přestože momentálně absolutně nemám představu o financích nebo zázemí.
Konkrétně:
1) V rámci přednášky jsem již výše naznačil nějaké extrabuřty, které by mohly zaujmout i laika, pokud se dobře podají. Poraďte mi ale prosím více věcí, ukažte mi prosím nějaké 256b, 4K dema, která bych v rámci přednášky pustil. A nemusí jít jen o Amigu - na jaké jiné platformě (libovolné, viz níže) si myslíte, že je něco, co dobře demonstruje využití dnes komického hardwaru? Zkuste mi nasypat nějaké nápady, třeba na první pohled pitomosti a něco z toho vybereme!
2) Prosím, pomohli byste mi rozchodit PC-TASK pod AGA, ideálně s Windowsama (3.1 nebo 95)? Byla by to myslím dost jaw-dropping ukázka,
(podobně jako Shapeshifter s Photoshopem 3.0). Samotný PC-TASK asi není problém, ale potřeboval bych vytvořit HDFile s DOSem, Windows a pár hrama nebo nějakým softem. Už jsem dávno z těchto věcí vypadl, PC-TASK jsem měl kdysi rozchozenej od známého a vyjma spouštění jsem v něm nikdy nic neinstaloval. Nebo nanavigovat na nějaký návod alespoň. Musí to ale pořád jet pod AGA, což u Windowsů třeba nevím zrovna.
3) V rámci výstavy narážím na problém, že v osmibitové sféře jsem pobyl jen herně a nemám představu o 48k demech pro ZX. Jelikož ale tyto stroje pojedou nonstop, potřebuji vymyslet, jak udělat, aby se demo točilo pořád dokola. Možná některá dema jsou přímo psané ve smyčce, ale jaké jsou přímo možnosti udělat nějakej loop mimo systém? Co nějaká disketová mechanika? Samozřejmě - ukázka loadingu z kazety by také mohla proběhnout.
4) Absolutně nemám představu, jestli je možné udělat "výpis" z kódu nějakého dema. Jde mi o ten tisk oněch 48 kilobajtů. Je vůbec možné něco takového udělat - třeba mají nějaká dema k dispozici zdrojáky? Pro tu ilustraci by pravděpodobně šlo použít libovolný výpis z libovolného programu - ideálně assembler, kde by bylo dobře vidět to omezení na paměť (co jsem odhadnul, tak 48k by mohlo být cca 15 normostran, ale když to dám do sloupců a s větším písmem, pohybuju se okolo 20 stran, které by byly vystavené za televizí / monitorem). Přijde mi jako blbost tisknout *.z80 soubor, to je sice dobrej fór, ale pramálo ilustrační. Jak teda na to?
5) Poslední a největší prosba. Zatímco Amigu mám vyladěnou pro prezentace velice dobře, moje osmibity nejsou ve stavu, kdy by se hodily na výstavu (teda - mohl bych je vystavit, ale již ne zapojit). Jde o to, že musíme brát v ohled praktickou stránku věci. Připojovat ZX na televizi, nahrávat z kazety - nevím, jestli je to dobrý nápad, pokazit se toho může hodně. Proto bych kohokoli z vás rád požádal, kdybyste mi mohli nějaký ze svých 8bitů půjčit. Ideálně takový, který je trochu "odladěný", má výstup na RGB například, používá HDD nebo FDD a podobně. Pro účely výstavy naznačené výše je vlastně jedno, co to bude za stroj. Samozřejmě se dohodneme na nějaké záloze a nechám se proškolit, abych něco nezkurvil nebo tak.
Do konání akce je relativně dost času, ale program potřebuji sestavit do dvou týdnů. Podle toho, jak mi zareagujete, bych sestavil osnovu a pak bychom řešili věci dál.
Děkuji předem za jakékoliv rady a pomoc.
Předem musím říct, že nejde o žádnou hráčskou akci, nejde o žádnou počítačovou výstavu nebo tak něco. Sám přesně nevím, jaký program tam bude (to neví momentálně ani Michal, protože s realizací projektu začal nedávno), ale navrhnul jsem pár témat, která by za to stála zpracovat.
V zásadě by šlo o to, že bych měl jednu místnost nebo nějaký větší kout jenom pro sebe, kde bych si připravil nějakou prezentaci (stálou expozici - tedy patrně jenom na 1-2 dny, déle tyto akce netrvají) a večer bych měl cca 45 minut na přednášku. Není účelem diváka nějak vzdělávat, spíše mu poskytnout nějaký pocit, nějakou zajímavost, kterou by si z akce odnesl.
Archeologie - okamžitě mne napadlo, že bych rád zpracoval téma "co se dá všechno dělat s velice omezeným hardwarem a přitom divák pochopí, že je to něco úžasného". Vždy mne velice "rozčiluje", když někomu ukážu nějaké demo na Amize nebo hru na nějakém osmibitu a ten člověk sice řekne, že se mu to líbí, ale neumí si představit, kolik komplikované práce se za tím skrývá. Tato moje idea se skládá ze dvou částí - výstava a přednáška.
Přednášku bych jednoznačně udělal o Amize. Netřeba ale nějak jít do detailu, rád bych na ní jako na příkladu předvedl, jak lze takto starý hardware využít. Jak se pracuje s možnostmi, co tento stroj, koncepčně z roku 1985, dokáže. Představit divákovi, jaká byla situace mezi počítači dříve, jaká je nyní a jak Amiga vyčnívá. Rád bych to doplnil nějakou ukázkou (multitasking, více rozlišení najednou, Shapeshifter), nechci poskytnou komplexní pohled na Amigu, ale naopak vypíchnout nějaké extrabuřty, něco, co divák ještě nikdy na žádném počítači neviděl. Nebudu jej zahlcovat technickými daty, chci se pokusit sepsat text tak, aby se dal vyslechnout a udržel chvíli pozornost, přičemž sem tam bych rád diváka přivedl k smíchu nebo údivu právě onou praktickou ukázkou (například emulátor DOSu s nějakou aplikací, hrou, ideálně W95 - i když tam nevím, co AGA . I když mám v merku Amigu, rád bych to pojal trochu obecněji, abych divákovi v prvé řadě předal pochopení úžasu nad hrami či demy na starých platformách. Dokonce se nebráním ani tomu, že bych tam měl 2-3 různé stroje a na každém předvedl něco jiného - momentálně ještě nemám žádnou osnovu, dozvěděl jsem se to dneska.
Výstava na to navazuje. Mám takovou představu, že bych tam měl nainstalovano pár počítačů (1-3, ideálně prezentující výkonnostní skoky, takže 8bit a třeba Amiga), na kterých by dokola běželo nějaké demo - a před televizí by byla sluchátka. K tomu by pro ilustraci vytisknutý na papíře samotný kód dema, výpis paměti, ideálně assembler, který by byl vystaven vedle počítači, případně vyvěšený na zdi, jako obraz. Tím bych demonstroval (zejména u 8bitů) právě ten poměr paměti a možností (v případě Amigy bych volil 64k demo například).
Přátelé, rád bych vás všechny požádal o pomoc, přestože momentálně absolutně nemám představu o financích nebo zázemí.
Konkrétně:
1) V rámci přednášky jsem již výše naznačil nějaké extrabuřty, které by mohly zaujmout i laika, pokud se dobře podají. Poraďte mi ale prosím více věcí, ukažte mi prosím nějaké 256b, 4K dema, která bych v rámci přednášky pustil. A nemusí jít jen o Amigu - na jaké jiné platformě (libovolné, viz níže) si myslíte, že je něco, co dobře demonstruje využití dnes komického hardwaru? Zkuste mi nasypat nějaké nápady, třeba na první pohled pitomosti a něco z toho vybereme!
2) Prosím, pomohli byste mi rozchodit PC-TASK pod AGA, ideálně s Windowsama (3.1 nebo 95)? Byla by to myslím dost jaw-dropping ukázka,
(podobně jako Shapeshifter s Photoshopem 3.0). Samotný PC-TASK asi není problém, ale potřeboval bych vytvořit HDFile s DOSem, Windows a pár hrama nebo nějakým softem. Už jsem dávno z těchto věcí vypadl, PC-TASK jsem měl kdysi rozchozenej od známého a vyjma spouštění jsem v něm nikdy nic neinstaloval. Nebo nanavigovat na nějaký návod alespoň. Musí to ale pořád jet pod AGA, což u Windowsů třeba nevím zrovna.
3) V rámci výstavy narážím na problém, že v osmibitové sféře jsem pobyl jen herně a nemám představu o 48k demech pro ZX. Jelikož ale tyto stroje pojedou nonstop, potřebuji vymyslet, jak udělat, aby se demo točilo pořád dokola. Možná některá dema jsou přímo psané ve smyčce, ale jaké jsou přímo možnosti udělat nějakej loop mimo systém? Co nějaká disketová mechanika? Samozřejmě - ukázka loadingu z kazety by také mohla proběhnout.
4) Absolutně nemám představu, jestli je možné udělat "výpis" z kódu nějakého dema. Jde mi o ten tisk oněch 48 kilobajtů. Je vůbec možné něco takového udělat - třeba mají nějaká dema k dispozici zdrojáky? Pro tu ilustraci by pravděpodobně šlo použít libovolný výpis z libovolného programu - ideálně assembler, kde by bylo dobře vidět to omezení na paměť (co jsem odhadnul, tak 48k by mohlo být cca 15 normostran, ale když to dám do sloupců a s větším písmem, pohybuju se okolo 20 stran, které by byly vystavené za televizí / monitorem). Přijde mi jako blbost tisknout *.z80 soubor, to je sice dobrej fór, ale pramálo ilustrační. Jak teda na to?
5) Poslední a největší prosba. Zatímco Amigu mám vyladěnou pro prezentace velice dobře, moje osmibity nejsou ve stavu, kdy by se hodily na výstavu (teda - mohl bych je vystavit, ale již ne zapojit). Jde o to, že musíme brát v ohled praktickou stránku věci. Připojovat ZX na televizi, nahrávat z kazety - nevím, jestli je to dobrý nápad, pokazit se toho může hodně. Proto bych kohokoli z vás rád požádal, kdybyste mi mohli nějaký ze svých 8bitů půjčit. Ideálně takový, který je trochu "odladěný", má výstup na RGB například, používá HDD nebo FDD a podobně. Pro účely výstavy naznačené výše je vlastně jedno, co to bude za stroj. Samozřejmě se dohodneme na nějaké záloze a nechám se proškolit, abych něco nezkurvil nebo tak.
Do konání akce je relativně dost času, ale program potřebuji sestavit do dvou týdnů. Podle toho, jak mi zareagujete, bych sestavil osnovu a pak bychom řešili věci dál.
Děkuji předem za jakékoliv rady a pomoc.
Komentovat