Zdravím všechny.
Krátký dotaz, dlouhé povídání: Proč jsou titulky na Amize vidět plynule, stejně tak i ve věšině případů i v televizi a proč na PC je jakkýkoliv pohyb s výjimkou akcelerovaných 3D her trhaný?
Kdo děláte s Amigou, asi jste si toho všimli: začneme u kurzoru myši. Pokud na klasické amize připojené k TV nebo RGB monitoru zkusíte pozorně sledovat chování kurzoru myši při pohybu, tak zjistíte, že kurzor sedí jako přibitý, netrhá nebliká atd... Pokud to samé uděláte na PC, bude vizuální vjem trochu jiný, při rychlejším pohybu se vám kurzor namnoží na více částí (zkuste si schválně trochu rychleji přejet s myší ve vodorovném směru)
Další věc jsou ty různé scroolingy nahoru-dolů, doprava doleva. U amigáckých her je to hitovka, vezměme například hru Agony, nebo Worms, cokoliv se tam hýbe, je naprosto plynulé, člověk má dojem, jako by se mu hýbaly před očima kulisy v divadle. Opět na PC budou ty kulisy trochu roztrhané. To nemluvím o titulkách ve Scale, kde to na Amize není problém, na PC jsem snad viděl plynulé titulky jen v nějaké 3D aplikaci.
Kde je problém? Soukromě jsem si tento jev pojmenoval jako "Synchronizaci s paprskem" , myslí se elektronový paprsek píšící na stínítko obrazovky. nevím, jestli tento můj termín dobře vystihuje podstatu věci. Vypadá to, že by se tohoto na PC a jiných dalo dosáhnout taky (viz 3D hry) Díky tomuto jsem ve sporu s kolegou Jildou Mahrem, protože ten tvrdí, že plynulost u PC 3D her je způsobena vysokou obnovovací frekvencí (100Hz), domnívám se, že nikoliv.
Dále vyvstal dotaz, jak je řešeno zobrazení pro rozlišení 640x256 bodů. Klasické televizní vysílání běží nějak 720x568 (přibližně) což je prokládaný režim, 50 půlsnímku= 25 celých snímků jako na filmáču v kině. Režim prokládaný ( interlace) dobře známe, na vodorovných liniích to skáče, v telce to tak není vidět jen proto, že se vysílá obraz z plynulých barevnách přechodů a "nesmí" se vysílat tenisový přenos, protože pak linie na antuce skáčou taky. Domnívám se, že pro rozlišení 640x256 se vysílá plných 50 snímků za sekundu, do pásma se to vleze, protože je poloviční počet bodů. Telka to spolkne taky. Jak to vysvětlím vysílači? Jsou ty vodorovné linie potom jednou tak tlustší, takže zaberou 2 televizní řádky?
Uvažujme dále. Máme natočený film z televize na stolní DVD rekordér. Na konci jsou titulky. Pokud to DVD přehrávám zase na televizi, není problém a výsledný dojem je stejný jako při sledování pořadu z antény. Pokud ten DVD kotouč strčím do PC, budou titulky trhat a poskakovat. Že by se nesešly obnovovací frekvence pro TV a VGA?
Vodorovný posuv titulků (třeba při fotbale nebo zprávách) znáte, to, reportér mluví a dole pod ním skroluje tekt zprava doleva, je na klasické TV většinou bez problémů (dělají ta písmenka čím dál menší), ale na těch různých 16:9 placáckách a plazmáčích je to někdy tak roztrhané a rozmazané, že to nejde číst. Ukázkově to vidíte na PC s TV kartou. Kde je chyba?
Díky za trpělivost a prosím o odpověď
Krátký dotaz, dlouhé povídání: Proč jsou titulky na Amize vidět plynule, stejně tak i ve věšině případů i v televizi a proč na PC je jakkýkoliv pohyb s výjimkou akcelerovaných 3D her trhaný?
Kdo děláte s Amigou, asi jste si toho všimli: začneme u kurzoru myši. Pokud na klasické amize připojené k TV nebo RGB monitoru zkusíte pozorně sledovat chování kurzoru myši při pohybu, tak zjistíte, že kurzor sedí jako přibitý, netrhá nebliká atd... Pokud to samé uděláte na PC, bude vizuální vjem trochu jiný, při rychlejším pohybu se vám kurzor namnoží na více částí (zkuste si schválně trochu rychleji přejet s myší ve vodorovném směru)
Další věc jsou ty různé scroolingy nahoru-dolů, doprava doleva. U amigáckých her je to hitovka, vezměme například hru Agony, nebo Worms, cokoliv se tam hýbe, je naprosto plynulé, člověk má dojem, jako by se mu hýbaly před očima kulisy v divadle. Opět na PC budou ty kulisy trochu roztrhané. To nemluvím o titulkách ve Scale, kde to na Amize není problém, na PC jsem snad viděl plynulé titulky jen v nějaké 3D aplikaci.
Kde je problém? Soukromě jsem si tento jev pojmenoval jako "Synchronizaci s paprskem" , myslí se elektronový paprsek píšící na stínítko obrazovky. nevím, jestli tento můj termín dobře vystihuje podstatu věci. Vypadá to, že by se tohoto na PC a jiných dalo dosáhnout taky (viz 3D hry) Díky tomuto jsem ve sporu s kolegou Jildou Mahrem, protože ten tvrdí, že plynulost u PC 3D her je způsobena vysokou obnovovací frekvencí (100Hz), domnívám se, že nikoliv.
Dále vyvstal dotaz, jak je řešeno zobrazení pro rozlišení 640x256 bodů. Klasické televizní vysílání běží nějak 720x568 (přibližně) což je prokládaný režim, 50 půlsnímku= 25 celých snímků jako na filmáču v kině. Režim prokládaný ( interlace) dobře známe, na vodorovných liniích to skáče, v telce to tak není vidět jen proto, že se vysílá obraz z plynulých barevnách přechodů a "nesmí" se vysílat tenisový přenos, protože pak linie na antuce skáčou taky. Domnívám se, že pro rozlišení 640x256 se vysílá plných 50 snímků za sekundu, do pásma se to vleze, protože je poloviční počet bodů. Telka to spolkne taky. Jak to vysvětlím vysílači? Jsou ty vodorovné linie potom jednou tak tlustší, takže zaberou 2 televizní řádky?
Uvažujme dále. Máme natočený film z televize na stolní DVD rekordér. Na konci jsou titulky. Pokud to DVD přehrávám zase na televizi, není problém a výsledný dojem je stejný jako při sledování pořadu z antény. Pokud ten DVD kotouč strčím do PC, budou titulky trhat a poskakovat. Že by se nesešly obnovovací frekvence pro TV a VGA?
Vodorovný posuv titulků (třeba při fotbale nebo zprávách) znáte, to, reportér mluví a dole pod ním skroluje tekt zprava doleva, je na klasické TV většinou bez problémů (dělají ta písmenka čím dál menší), ale na těch různých 16:9 placáckách a plazmáčích je to někdy tak roztrhané a rozmazané, že to nejde číst. Ukázkově to vidíte na PC s TV kartou. Kde je chyba?
Díky za trpělivost a prosím o odpověď
Komentovat