Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Kniha Blitz Basic

Sbalit
X
 
  • Filtr
  • Čas
  • Zobrazit
Vymazat vše
new posts

    Ostatní Kniha Blitz Basic

    Tak jsem si koupil tu polskou knížku o Blitzu od Adama Zalepy, resp. její anglickou verzi. Prokousal jsem se skrz to a musím říct, že nadšený z ní moc nejsem. Podle tohohle se naučit programovat nedá. Text má divnou strukturu, vždycky se tam něco nakousne a pak následuje "tomu se budeme věnovat později". Očekával bych, že při výuce programovacího jazyka bude - jako v učebnici AMOSu od V. Krále - vždycky odstavec o příkazu, jeho parametrech, možných hodnotách které nabývají a pod tím text k čemu to slouží, co to udělá a příklad použití. Jenže v knížce od Zalepy je to ve stylu "Příkazem xxx můžeme docílit zajímavých efektů, třeba ABCD, když zadáme hodnotu 123". Tečka.

    Abych byl konkrétnější - dozvěděl jsem se třeba, že příkazem Screen 0,3 se otevře obrazovka a že 0 je číslo obrazovky, ale parametr 3 je hloubka obrazovky v bitplánech, které tu vysvětlené nejsou. Že je to lowres v 8 barvách jsem si musel nějak odvodit a dopočítat, místo aby u toho byla přehledná tabulka co jaká hodnota znamená. Další problém je, že tu není třeba uvedeno, jak tuhle otevřenou obrazovku použít jako výstup pro můj program. K čemu mi je že si otevřu obrazovku, když výstup je nasměrovaný do CLI, které si program automaticky otevře při spuštění?

    Amos Basic od Vlastimila Krále je skvělá knížka, která mě bavila a naučil jsem se podle ní programovat úplně snadno. Amos je navíc uživatelsky velice přívětivý a bezpečný. Blitz je výkonnější, rychlejší a systémový, ale tahle kniha mě nebaví, od programování spíš odrazuje a naučit se podle ní aspoň základy jde jen velmi těžko. Má vyjít ještě druhý díl, ale nevím jestli to toho půjdu.
    "Zítra začína PředPrasepárty." (DaMi, 5. duben 2024)

    #2
    O: Kniha Blitz Basic

    Napsat dobrou knizku asi neni jen tak.

    Komentovat


      #3
      O: Kniha Blitz Basic

      To je pravda. Navíc je z toho chvílemi cítit, že autor není rodilý anglický mluvčí a ten překlad prostě semtam kulhá (třeba size of the letters místo characters case, když píše že je potřeba rozlišovat malá / velká písmena). A taky už jsem tam našel i faktickou chybu v syntaxi (vzorový program z knížky mi padal s chybou, pak jsem přišel na to, že v příkladu chybí jeden $ ).
      "Zítra začína PředPrasepárty." (DaMi, 5. duben 2024)

      Komentovat


        #4
        O: Kniha Blitz Basic

        A proč sis nevytiskl ten manuál k Blitz Basicu z Aminetu?

        Ten mi přišel celkem solidní.
        I love Amiga

        Komentovat


          #5
          O: Kniha Blitz Basic

          Manual k programovacimu jazyku neni ucebnice, tim se tezko prokousava. Ja mam uz delsi dobu taky naladu naucit se Blitz a najit dobrou ucebnici nebo tutorial se mi nepodarilo. Nejlepsi je zatim serial, co vychazi v Amiga Future.

          Komentovat


            #6
            O: Kniha Blitz Basic

            Dovolím si k tomuto několik postřehů, jakožto někdo, kdo se programování věnuje už od Didaktika a teď už asi 10 let jedu v Hollywoodu....

            1) Knížky k programovacím jazykům jsou fajn, například mám dodnes od pana Vlastimila Krále AMOS - super !!! Nicméně je vhodné je používat jako referenční příručku, když pojedete od začátku do konca a budete si zkoušet jednotlivé programy, je to fajn ale ztratíte tím dost času... nejlepší je našprtat ty úplné základy - práce s vývojovým prostředím,otvírání oken/obrazovek,proměnné, cykly atd... to jsou nezbytné základy, bez nichž nemá smysl pokračovat, protože se tím budete pak strašně zdržovat!

            2) když máte základy, začněte rovnou s nějakým programem, třeba i jednodušším a postupujte jako při překladu z češtiny do jiného jazyka! uvedu jednoduchý příklad, program sčítání :

            napíšete si to takhle:

            1) nech uživatele zadat číslo 1
            2) nech uživatele zadat číslo 2
            3) sečti číslo 1 a číslo 2
            4) vytiskni výsledek
            5) vyzvi uživatele ať stiskne libovolnou klávesu pro konec
            6) počkej na stisk libovolné klávesy
            7) ukonči program

            a teď si vyhledáte jednotlivé příkazy v manuálu (nebo v té knize jako referenční příručce) a napíšete to v tom jazyce (toto je ilustrační příklad !!) :

            Input("Zadej cislo 1 : ") ; cislo1
            Input("Zadej cislo 2 : ") ; cislo2
            soucet=Add(cislo1,cislo2)
            NPrint(soucet)
            Print("Stiskni libovolnou klavesu pro konec")
            WaitKey
            End

            A je to!! vypadá to možná debilně, ale já takto postupuju vždy a neumím si to představit jinak! Je nesmírně důležité mět už jasnou představu co chcete prograovat!! Nejde jen tak si říct "teď něco udělám" sednout ke kompu, spustit prostředí a....nic, z toho nikdy nic nebude...

            3) S tím souvisí i moje rada, nebiflujte se nic nazpaměť a nezaplňujte si tím hlavu, já si ani náhodou nepamatuju všechny příkazy Hollywoodu a jejich použití, ale není problém mět otevřen manuál na pozadí a to co potřebuju si vyhledám, použiju v programu a pak klidně zas hned zapomenu

            Komentovat


              #7
              O: Kniha Blitz Basic

              no problem ale nastava kdyz mas knihu, a v ni nejsou ty zaklady
              a este s chybama
              To jednoho nenadchne, naopak odradi
              Umřít v nejlepším umí málokdo. Dokázala to jen Amiga a Šlacha.

              Komentovat


                #8
                O: Kniha Blitz Basic

                Za mne pokud se nejedná o programátorské veledílo, absolutně přesná představa co chci dělat nemusí být. Přesný koncept by měl být například u tvorby hry, jinak je to k ničemu. Ale to se jedná jen o logické mechanizmy v samotné hře co a jak přesně má být. Začít psát hned nějaký program je supr. Textovku vnímám jako ideální na pochopení toho, jak se dá pomocí příkazů řídit tok samotného programu.

                Já dělám tvorbu programu postupně, vidím jen nejbližší kroky toho, co chci udělat. A rozhoduju se, co budu tvořit v programu dál až na základě dalších kroků. Jsou to tedy všechno spíše mezikroky. Nikdy nevím, jaký mezikrok budu dělat za nějaký čas. Určím si na základě situace priority co je důležitější. Mám jasný jenom cíl. Ale ten jasný cíl je pouze hotový program. To je jako kdyby jste si pustili hru a řekli, že tohle chcete naprogramovat. Ale logiku programu vytvářím postupně. Mechanizmy v samotné hře. Souvislosti mezi různýma postavami, nepřáteli a tak, to je již jiná, to musí být samozřejmě přesně daný, nebo z hodně velký částí jasný, jak co má být.

                Každý ať si programuje dle libosti. Projít postupně celou učebnici s příklady je blbost

                Programování je hodně o trpělivosti. Před 20 lety jsem ji neměl. Rozhodně ne na programování. Já programování považuji za běh na dlouhou trať. Musíš se s tím vžít. Stane se součástí tvého života. Je to druh životního stylu.

                Nicméně jsem zvědav, jestli s tím opravdu někdy prásknu. Zatím jsem v pohodě, ale jednu krizi mám již za sebou, když jsem z programování psychicky vyhořel. Pak jsem zvolnil tempo a je to zatím v pohodě.
                Amiga - PMD 85

                Komentovat

                Zpracovávám...
                X