Rád bych se trochu naivně zeptal, k čemu reálně koprocesor. Hledal jsem na netu, ale žádná diskuzní fóra mi nedaly relevantní odpověď. Co jsem pochopil, tak koprocesor pomáhá jen u aplikací, které jsou schopny ho využít. Je to třeba tak, že některé hry (třeba Frontier?) a 3D aplikace pojedou rychleji? Je někde seznam aplikací nebo dá se srhnout přínos koprocesoru? Chápu, že na posouvání bitmapy floating point operace nejsou potřeba...
Samostatne to nic nezrychluje, ale aplikace pro to musi mit podporu. FPU rozsiruje instrukce zakladniho procesoru o dalsi, ktere umi pocitat s desetinnymi cisly a dela to treba 10 rychleji nez hlavni CPU, ktere to tehdy vlastne neumelo vubec a kazde desetinne cislo se zpravovalo nejakym podprogramem, coz trvalo strasne dlouho.
A protoze FPU bylo vzacne, tak se spis nasel zpusob, tak ten program napsat jinak, aby to slapalo dobre a tu podporu, alespon u Amigy, moc casto tak nenajdes, pripadne to nema zadny dramaticky efekt.
Cinema 4D, Lightway, Imagine, Vista Pro a podobně. Myslím, že také nějaké efekty v ArtEffects, dále ixemul.library - pro pár portů z linuxu, nějaké dema na pouetu a pokud se nepletu tak nějaké starší Linuxy alá RedHat chtěli také FPU.
Ja som si takisto kúpil 68882 kedysi, keď som mal Blizzard 68030/50Mhz, radosť to bola obrovská, v Imagine, Real3D a Lightwave sa využitie našlo, potom som kartu predal a kúpil som Blizzard PPC 603e s 040/25Mhz.
Našiel som nejaký FPU test:
The benchmarking program AIBB includes several tests that show the difference between using software floating point math and inline FPU instructions. On my A1200 with Blizzard 1230-IV accelerator (50MHz 68030 and 68882) the following results were obtained:-
Savage (nested calls to transcendental functions in double precision floating point math):-
SC Math: 64.6 seconds
CP math: 1.68 seconds
speedup: 38.5 times faster
BeachBall (raytraced 3D beach ball rendered on hires 8 color screen):-
SC Math: 60.45 seconds
CP Math: 7.35 seconds
speedup: 8.2 times faster
Potom je tu ešte takýto test:
The BeachBall test is probably more representative of typical real world performance (though of course results are always dependent on the particular implementation). In this case the speedup is equivalent to running the 68030 at 410 MHz, and 52% faster than a 50 MHz 68060 running software floating point code.
--------------------------------------------------
A1200 + Blizzard 1230/50Mhz + 32MB RAM, AMD RYZEN 9 5900x 32GB DDR4 RAM AMD R9 380 4GB, MAC OS X BigSur,
Komentovat