Zašli jsme v pondělí a je to dokument o videoartu v Československu (nic jsem o tomto stylu umění nevěděl), o amize to není vůbec (je tam na pár vteřin pětikilo, dvoulitr, deluxe paint a zmínka o pašování amiga hardware z Německa). Dokument je věnován Radku Pilařovi, Petru Skalovi a pár lidem, kteří v osmdesátkách začali umělecky mixovat audio, ale především video prvky. Technické způsoby mixování videa v dokumentu nejsou zmíněny téměř vůbec, začalo to, když byla nevyužita technologie v Československé televizi (po večerech a nocích, neoficiálně na tajnačku a přes známé) a později přes betacam a vhs. Vhs se pak postaralo o rozšíření videoartu mezi lidi, koncem osmdesátek mělo doma video už dost lidí.
Dokument není o technologii (ta je vlastně z pohledu umělce nepodstatná), ale zpracování umělcovy vize, který často metodou pokusu/omylu prozkoumává technologii, kterou propojuje se svojí představivostí a výsledek si ukládá na vhs. Je to vlastně docela hodně bizár, jako fakt jo, ale já to cením.
Mně na dokumentu zaujala příležitost, takové to tvůrčí puzení. Jsem malíř/fotograf/umělec, co bych tak mohl dělat? No jo, tak si zkusím videoart. Je to novinka, budu něco abstraktního malovat, namixuju to do videa a nějak to ozvučím. V té době to muselo být sci-fi, jako když umělec v současnosti za pomoci strojového učení a umělé inteligence tvoří umění.
Jejich tvorbu bych pojmenoval jako analogovou. Další level, kam se asi žádný z v dokumentu zmiňovaných československých umělců neposunul, je klasická demoscéna. Scener dělá něco podobného, propojuje obraz a zvuk, ale tím, že to programuje (třeba Samia Halaby).
Jinak videoart má kořeny v šedesátkách v USA, v dokumentu to je lehce zmíněno, ale není zřejmé, jestli byl nějakou zásadní inspirací pro Čechoslováky, spíš ne, protože nebyl dostatek informací.
Tehdejší videoartové tvorby moc nezbylo, je to vhodný studijní materiál pro studenty umprum nebo pro nadšence, kteří v 80. letech dělali aktivně videotvorbu. Pokud vás to zajímá, dokument je dobře investovaná hodina a půl času.
Pokud by to někoho zajímalo, tak ve Veletržním paláci byla v roce 2018 výstava Den videa 1989/2018.
Jo a Petr Skala nemá (pravděpodobně) nic společného se Scala Multimedia
Amiga OCS, ECS, AGA, CGX, PPC
-----------------------------------------------
Líbí se mi Retropolis
Tak jsem dnes byl na dokumentu. Mega super, VideoArt mě docela zajímá tak jsem si to užil Hlavně pokreslení hudbou od Jarreho bylo super. Jinak jsem si všimnul, že Radek Pilař používá v roce 1992 ve studiu SGI počítače, to musela být pro umělce pálka. Macintosh levná sranda Další věc, že Věra Gaislerová propašovala v roce 87 do Československa přes 6 Amig, včetně A2000. Byla jedna z prvních kdo u nás na tom dělal animaci a 3D. Každopádně někoho z Gaislerů znám tak jsem se mu ozval a nabídl digitalizaci disket, tak uvidíme jak to dopadne.
Amiga 4000T (060, PPC, Mediator) | Amiga 1200T (Apollo 1240) | Amiga 1200T (Apollo 1260, Mediator) | Amiga 1200 (TF1260) a pár dalších A1200 ...
K Damiho clanku doplnim jeste naprosto nekorektni informace..... bylo nas v kine 5 (pet). Z toho jeden borec tam prisel trochu machrovat, protoze to je fotograf a ma nahodou pronajaty stejny atelier, jako mel tehdy Pilar. Druhy borec tam taky prisel vlastne taky trochu machrovat pred frajerkou, kterou si vzal s sebou a ktera by tam asi jinak nesla, protoze se na tom filmu nejak mirne podilel. Takze jedini dva dustojni navstevnici z ulice jsme byli my dva.
Urcite jsem se u toho nenudil, ale jinak to jde trochu mimo me. Uplne vazne zavidim lidem, kteri tomu rozumi, taky bych chtel.
Adéla Komrzý natočila více než portrét svého dědečka, autora dětských postaviček Rumcajse či Večerníčka. Její film je poctou videistům, jak se jim říkalo před tím, než se do Česka dostal pojem videoart.
Komentovat